Ons boodschappenmandje is steeds gezonder

19 januari 2024 pexels.com
Online supermarkt Picnic deed een analyse naar het koopgedrag van consumenten, op basis van bestelgegevens van ruim een miljoen Nederlandse huishoudens. Daaruit blijkt dat Nederlanders steeds vaker kiezen voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit stegen in 2023 zelfs het hardst op het boodschappenlijstje. 

Ook komkommers, halfvolle melk en bananen zijn populair: deze producten stonden landelijk in de top drie van meestbestelde producten. Verder worden groenten als courgette, broccoli, avocado en paprika veel besteld.Toch zijn er grote verschillen zichtbaar tussen de diverse provincies. Zo houden Randstedelingen veel van chocolade: hun voorkeur gaat uit naar kerstkransjes, chocolade pinda’s en Tony Chocolonely. In het Noorden is vla populair. Overijssel doet avocado’s en cherrytomaten in het digitale mandje, terwijl Gelderland de voorkeur geeft aan de appel-gembershot. Brabanders bestellen veel pasta en magere rookworst, terwijl Limburgers liever bio flespompoenen en Breaker knijpyoghurt eten. Andijvie en hutspotgroenten tenslotte zijn in trek in Zeeland. 

Biologische producten

De populariteit van biologische producten blijft groeien, en dus breidt Picnic deze lijn steeds verder uit. Een snelle stijger hier is troebel appelsap, gevolgd door sinaasappelsap en biologische maiswafels. Klanten hebben de bij Picnic mogelijkheid om aan een reeds geplaatste bestelling achteraf nog producten toe te voegen. het onderzoek laat zien dat met name komkommers, courgettes, bananen, toiletpapier en halfvolle melk vaak op het laatste moment nog worden bijbesteld. 

 

Dit artikel verscheen eerder op: Voeding Nu

Altijd op de hoogte blijven?