Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

delivery

Beeld: Kai Pilger via Unsplash

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken. 

De boodschappenbezorging is het hardst gegroeid. FSIN schat in dat in 2020 de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toenam met ruim 49%. In bedragen uitgedrukt is dat bijna €2,7 miljard, €600 miljoen meer dan oorspronkelijk geschat. Het marktaandeel van totaal delivery vanuit foodretail (dat is inclusief taart, versboxen e.d.) ligt nu op 6,1%.

Ook de maaltijdbezorging groeide flink, namelijk met 37% naar ruim €2,7 miljard. Ook zonder corona was de groeiende trend zichtbaar geweest, maar de vereniging schat de stijging in zo'n scenario op 14%. De totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken bestond in 2020 voor ongeveer 23% uit maaltijdbezorging.

"Dankzij" corona

Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN, bestempelt corona als aanjager van de stijgende cijfers. "Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen. Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”

Hoewel de coronacrisis de groei dus heeft versneld, verdwijnt deze niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent Blokker. “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen." Ook noemt Blokker de grote groep jonge mensen die vaker voor maaltijdbezorging kiezen dan bijvoorbeeld voor een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt. "Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt. Hoewel de deliveryomzet in 2021 zeker niet zo’n vlucht zal nemen als in 2020, staan voor wat fooddelivery betreft de seinen voor toekomstige groei op groen.”

FSIN: De exacte marktcijfers worden eind januari bekend, waardoor bovengenoemde percentages nog licht kunnen afwijken.

Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

In de Food500 van Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) is een explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden te zien. Het FSIN verwacht dat de markt voor maaltijdbezorging nog blijft toenemen en tussen nu en 2030 verdubbelt.

FSIN verwacht groei foodmarkt in 2022

FSIN verwacht groei foodmarkt in 2022

FSIN publiceerde onlangs het foodomzetoverzicht van 2021 en de vooruitzichten voor 2022. De omzet van de totale foodmarkt groeide met slechts 1,6 procent naar van €58,1 miljard. Voor 2022 is FSIN optimistisch en verwacht een groei van 10,8 procent naar €64,4 miljard.