Goed werkgeverschap zorgt voor een hoge betrokkenheid, minder stress en meer werkgeluk onder je personeel. Je positioneert je bedrijf er ook mee als aantrekkelijk voor potentiële nieuwe werknemers. “Het is van cruciaal belang dat de boodschap die je extern communiceert, klopt met wat er daadwerkelijk op de werkvloer gebeurt. Is dat niet zo? Dan vind je geen nieuwe medewerkers,” trapt Jeroen van der Burg af tijdens het VIA FIA Kenniscafé rond goed werkgeverschap afgelopen maandag.
Via “Recruitment - anno nu -” weet Byspeld de juiste mensen te bereiken voor hun klant. De inzet van sociale media hierbij is niet meer weg te denken. Jeroen van der Burg, mede-eigenaar van Byspeld: “Het was nog nooit zo makkelijk om veel mensen te bereiken. We focussen ons niet alleen op actief werkzoekenden, maar juist ook op latente kandidaten, de mensen die vandáág nog niet weten dat ze mórgen voor jou willen werken.” Om geschikte kandidaten te bereiken stelt hij zichzelf de vragen: “Wie willen we?” en “Waar is diegene (online)?” Van der Burg: “We zorgen dat we dáár zichtbaar zijn. Dáár laten we de werkgever in beeld komen, op een manier die past bij diens imago.”
Niet alleen waar je werft, maar ook hoe je werft is van onschatbare waarde. “De tijd van een vacaturetekst plaatsen via HR is geweest”, stelt Van der Burg. “Kijk maar hoe IKEA het aanpakt in hun Uppdrag-campagne”. De video van de meubelgigant wordt gefilmd door twee medewerksters die vertellen wat hun motivatie is om voor het bedrijf te werken, en wat hun werk zo leuk maakt. “Door je werknemers te kennen, en te weten waarin het werkplezier zit, kan je jezelf als goede werkgever positioneren. Laat aan de buitenwereld zien wat jouw bedrijf bijzonder maakt, door van je werknemers, je ambassadeurs te maken.”
Na het aannemen van een nieuwe werknemer is het tijd om je beloften waar te maken. Bied je iemand de mogelijkheden om zich te ontwikkelen? Is de werksfeer écht zo goed als je hebt beloofd? Volgens Jeroen van der Burg gaat het daar nog vaak mis bij werkgevers. “Durf jezelf die spiegel voor te houden”, is zijn advies.
Zo’n 50 aanwezigen van het foodbedrijfsleven, het vakonderwijs, de overheid en van brancheorganisaties praatten tijdens het VIA FIA Kenniscafé volop mee over goed werkgeverschap.
People First-cultuur
Een bedrijf dat zichzelf voortdurend “de spiegel voorhoudt”, is Picnic. Eleni Wirahadiraksa en Chris Wentink vertellen over goed werkgeverschap bij de supermarkt op wielen. “We hebben het binnen de organisatie meetbaar gemaakt,” begint Wirahadiraksa. “Elk halfjaar doen we een medewerkerstevredenheidsonderzoek naar veiligheid op de werkvloer, welzijn van het personeel en werkplezier. Daarnaast wordt er een periodieke data-analyse gedaan op de KPI’s (key performance indicators, red.) verzuim, retentie en outflow. Dit alles om in beeld te brengen wat werkt, en wat niet werkt. Goed werkgeverschap is een continu leerproces.”
“Wat Picnic een goede werkgever maakt is de investeringen die we doen in personeel,” vervolgt haar collega Chris Wentink. “Prioriteit nummer één voor de leidinggevende is het creëren van een mensgerichte werkplek. De kernwaarden van onze People First-cultuur zijn persoonlijke aandacht, verbondenheid en ontplooiing. Zo krijgt elke nieuwe werknemer vanaf de start een buddy, bieden we verse maaltijden aan in de kantines en bouwt iedereen een budget op om cursussen te doen via de Picnic Academy.” Door die investeringen lukt het het snelgroeiende bedrijf om wekelijks gemiddeld veertig nieuwe medewerkers te werven.
“Het voelt als risico om in personeel te investeren,” klinkt het vanuit de zaal. “Wat nou als ze niet blijven?” Waarop Wentink antwoordt: “Wat nou als we niet investeren… en ze blijven wel?”
Het VIA FIA kenniscafé is een initiatief van de Food Innovation Academy in Vlaardingen. Het foodbedrijfsleven, opleiders, vertegenwoordigers van de overheid en brancheorganisaties komen samen om met en van elkaar te leren. Lees meer over VIA FIA op de website.