Foto: Jenna Day via Unsplash
Waar heb ik trek in? Waar kan ik dat zo dichtbij, zo makkelijk mogelijk, halen? Met die vragen in het achterhoofd opent de jonge consument zijn telefoon en gaat naar Instagram. “Als jouw adres dan niet zichtbaar is op je profiel, heb je je kans al gemist.”
Het bijhouden van sociale media kost je als ondernemer best wat tijd. Goed dus om wel te zorgen dat het je wat oplevert. Hoe krijg je (potentiële) klanten van je sociale media naar je winkel? Daarover gaf Melanie van Norden van Embrosa tijdens Bakkersvak/IJs-Vak een korte en heldere presentatie.
Sociale media gebruik je om je naamsbekendheid te vergroten, om je betrouwbaarheid te laten zien (je laat mensen weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen), om het aantal bezoekers van je winkel te laten stijgen en om een relatie met je klanten te onderhouden. Deze zaken bereik je alleen als je aanpak daar ook op gericht is.
Zien eten doet eten
Amerikaans onderzoek laat zien dat 60 procent van de retailshoppers nieuwe producten ontdekt via Instagram en Facebook. En 44 procent doet een aankoop na het zien van een post. Daar komt bij: kopers oriënteren zich online, maar kopen offline. Zeker bij food vinden mensen beleving nog altijd heel belangrijk. Sociale media begeleiden consumenten in het aankoopproces. Vaak komen ze op Instagram eerst in contact met je via een Post (dit kan bijvoorbeeld een Reel, Story of normale Post zijn), dan besluiten ze of ze je gaan volgen of niet. Als ze je volgen, kom je steeds vaker onder de aandacht bij die consument en dat zorgt er uiteindelijk voor dat ze besluiten geld bij je uit te gaan geven.
Tip 1: voeg een locatie toe aan elk Instagram bericht, dan worden jouw berichten veel meer lokaal getoond en dat vergroot de kans dat jouw doelgroep met jou in contact komt.
Kwestie van lange adem
Het hele proces van onbekende, naar gluurder, naar klant, naar vaste klant en uiteindelijk hopelijk zelfs naar ambassadeur is niet moeilijk, maar wel iets van de lange adem. Je boodschap moet je een aantal keer herhalen. Hoe lang duurt dit? Hoe vaak moet je iets herhalen? In de jaren tachtig ging in Hollywood het idee rond dat mensen zeven keer met je film in aanraking moesten komen, voordat ze besloten ‘m in de bioscoop te gaan zien. En gezien de vele prikkels die nu om onze aandacht strijden, is dat aantal contactmomenten waarschijnlijk alleen maar gestegen. Het goede nieuws is: sociale media bieden heel veel mogelijkheden om met kleine aanpassingen je bereik te verhogen.
Tip 2 – maak jezelf zo vindbaar mogelijk. Tag je locatie; zorg voor een klikbaar adres in je insta-profiel zodat potentiële klanten je gelijk via google maps kunnen vinden; zorg voor een makkelijk scanbaar bedrijfsprofiel in 150 tekens; plaats een link naar je webshop als je die hebt, zodat je vanuit je profiel gelijk door kunt klikken.
Je grid is geen dagboek
Als de consument je heeft gevonden, begint het verbinden met als uiteindelijk doel de klant naar de winkel te trekken. Dit doe je door jezelf zoveel mogelijk te laten zien. Sociale media worden gebruikt om de betrouwbaarheid van (lokale) ondernemingen te valideren. Door middel van je foto’s en berichten werk je aan die betrouwbaarheid. Daarvoor moet je vooral gevoel overbrengen. Plaats niet je webshop-foto’s op sociale media, want die hebben als doel juist heel helder en duidelijk het product in beeld te brengen. Geen foto van een brood, wel van een brood dat aangesneden wordt; een handeling brengt veel meer gevoel over.
Tip 3 – je grid is geen verslag van wat er gebeurt, maar het moet het gevoel van je winkel, je producten en je medewerkers geven. Plaats foto’s met handelingen (aansnijden van brood, ijs dat net uit de machine komt, bonbons die ingepakt worden). Maak ook eens een close-up. En vooral: maak het persoonlijk, zorg dat jij en je medewerkers in beeld komen.
(De leukste berichten kun je dan weer bewaren in de highlights van je profiel!)
Tot slot nog één ding: Stories zijn alleen te zien voor mensen die je al volgen. Daar draait het dus om klantbeheer. Stories lenen zich dan ook uitstekend voor bijvoorbeeld de tijdelijk acties die je aan klanten wilt laten weten.