Hiljo Hillebrand in zee met Bakkerij van der Waal

RIDDERKERK – Hiljo Hillebrand is gestopt als productontwikkelaar bij de Market Food Group. De Meester Boulanger is per 1 mei zakenpartner geworden van Jeroen van der Waal, eigenaar van Bakkerij Van der Waal in Ridderkerk. De bakkerijonderneming telt vijf winkels: drie in Ridderkerk, eentje in Hendrik-Ido-Ambacht en eentje in Alblasserdam. Hillebrand gaat onder meer het broodassortiment upgraden om te zorgen voor continuïteit van de winkels. Ook gaat hij minimaal drie bakkersleerlingen per jaar klaarstomen voor de praktijk.

Gedeelde visie

Hillebrand en Van der Waal praatten 1,5 jaar over het zakenpartnerschap dat de twee nu zijn aangegaan. “We delen onze visie over hoe het beste en lekkerste brood moet worden gebakken en hoe de bakkerij van de toekomst eruit ziet”, vertelt de 36-jarige Hillebrand die in 2013 zijn Meestertitel behaalde. “We hebben dus een klik. Die hadden we ook al, want ik ben mijn bakkerscarrière bij Bakkerij Van der Waal begonnen, als stagiair. ‘Meneer’ Van der Waal heeft me het broodbakken geleerd; Jeroen zat toen al in het bedrijf. Door de jaren heen hebben we altijd contact gehouden.”

Roots

Al langere tijd liep Hillebrand rond met het idee een eigen bakkerij te beginnen. Na vijf jaar te hebben gewerkt als productontwikkelaar bij de Market Food Group in Spakenburg, die als franchisehuis eigenaar is van de formules Bakkerij ’t Stoepje, Natuurlijk &(H)eerlijk en Le Perron, ziet de boulanger zijn kans schoon in een partnerschap met Van der Waal. “De afgelopen tijd ben ik door meerdere bakkerijen aan de mouw getrokken om er te komen werken, maar het écht goede gevoel was er niet. Toen Jeroen opperde compagnons te worden, viel alles op z’n plaats. Hier ben ik begonnen, hier liggen m’n roots. Bovendien willen we beide dezelfde kant op.”

Lekkerste brood

Welke kant is dat dan? “In de eerste plaats het lekkerste brood van Nederland gaan maken”, somt Hillebrand op. Momenteel buigt hij zich met Van der Waal over de bestaande recepturen. De kennis en kunde van de Meester Boulanger over bijvoorbeeld een biologisch en desemassortiment en ‘terug naar de basis’, wil Hillebrand gaan toepassen. “Dat wordt mijn taak: ik regel alles tot aan de oven. Vanaf dat punt neemt Jeroen het over. Denk aan de expeditie, de winkels, de marketing, et cetera.” Hillebrand denkt dat klanten over een jaar de eerste resultaten in de winkels zullen aantreffen: qua producten, look & feel en storytelling.

Meesterstage

Een andere uitdaging is dat Hillebrand minimaal drie enthousiaste bakkersleerlingen per jaar wil afleveren, die hij in een meesterstage bij Van der Waal wil klaarstomen voor de praktijk. Kennisoverdracht en met de handen in het deeg staan, vormen daarbij de rode draad. Tenslotte gaat de Meester Boulanger met Van der Waal hun gezamenlijke, ultieme droom uitwerken: de bakkerij van de toekomst bouwen. Hoe die eruit ziet, houdt Hillebrand nog even voor zichzelf. “Het moet een soort Efteling-achtige beleving worden”, licht hij een klein tipje van de sluier.

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Vijf Meesters presenteren hun ’table of honour’

Vijf Meesters presenteren hun ’table of honour’

De Meestertitel is in principe voor het leven. Nieuw is nu dat de Meesters iedere vijf jaar een 'table of honour' presenteren. Ze maken daarvoor producten waaruit hun ontwikkeling blijkt en ze laten zien met welke activiteiten ze de afgelopen jaren het ambacht hebben ondersteund.

Reindert Hameeteman is nieuwe Meester Boulanger

Reindert Hameeteman is nieuwe Meester Boulanger

Nederland is een Meesterbakker rijker: Reindert Hameeteman slaagde op 4 mei voor het examen Boulangerie en mag zich nu Meester Boulanger noemen.