Generieke informatievoorziening heeft meest positieve invloed op dieet

Beeld: Pixabay

Een Brits onderzoek gaf twee groepen informatie over de invloed op de gezondheid van voedselproducten, waarna de proefpersonen boodschappen moesten doen. Een groep kreeg generieke informatie, de ander gepersonaliseerde. De groep die generieke informatie (bv. ‘volkoren is gezond’) kreeg, deed vervolgens de meest gezonde boodschappen

Opzet

De onderzoeksgroep met wetenschappers uit Italië, Groot-Brittannië en Malta, gaven de proefpersonen in een artificiële context verschillende typen informatie, waarna ze de proefpersonen 30 pond gaven om virtueel boodschappen te doen. De proefpersonen hadden allen een laag jaarinkomen, van ongeveer €28.000. Eerder onderzoek wees namelijk al uit dat consumenten met een laag inkomen een ongezonder dieet hadden dan consumenten met een modaal inkomen of hoger. Van de proefpersonen had meer dan de helft een universitaire studie afgerond.

Informatie

De proefpersonen vielen in drie groepen, die ieder andere informatie kregen. De controlegroep las een emotie-neutraal artikel over architectuur. De tweede groep kreeg generieke informatie over gezondheid, zoals ‘volkoren voedsel is gezond’ en ‘vette vis past in een gezond dieet’. De derde groep kreeg informatie aan de hand van een ‘Your Disease Risk tool’, die op basis van persoonlijke informatie de individuele kans op diabetes en hartziekten berekende. De onderzoekers waren verbaasd dat de tweede groep de meest gezonde boodschappen deed. Zij kochten 20% minder vet en kochten 34% minder ongezonde producten. De derde groep kocht ook iets gezondere boodschappen dan de controlegroep, maar dit was geen eenduidige conclusie. Alleen de hoeveelheid gekochte calorieën was significant minder dan de controlegroep.

Verklaring

De wetenschappers bieden een verklaring die ingaat tegen de huidige trend van steeds meer persoonlijk voedingsadvies. Zij stellen dat de meeste mensen de kans op ziekten als diabetes en hardziekten hoger inschatten dan hij daadwerkelijk is. Zodra zij hun daadwerkelijke kans te horen kregen, bleek die vaak kleiner dan van gedacht. Hierdoor lijken zij minder gemotiveerd om gezondere boodschappen te doen.

Tijd

De wetenschappers deelden de drie groepen elk in tweeën. Binnen elke ‘informatiegroep’ kreeg de helft drie minuten de tijd om boodschappen te doen en de andere helft tien minuten. Zo wilden de onderzoekers bekijken of consumenten gezondere boodschappen gaan doen als ze meer tijd nemen om erover na te denken. Dit bleek echter niet het geval. De onderzoekers vroegen ook aan de proefpersonen of de gezondheidsinformatie die ze kregen nieuw was. Het bleek dat de meeste proefpersonen al wisten wat gezonde voeding inhield. De onderzoekers concludeerden dat het vooral de herinnering aan het advies was wat de proefpersonen aanzette tot een gezonder boodschappenmandje.  

Bron: European Economic Review

Dossiers
Lees ook
Bakker Kees Gutter ontwikkelt twee nieuwe broodsoorten

Bakker Kees Gutter ontwikkelt twee nieuwe broodsoorten

Bakkerij Kees Gutter brengt het vernieuwde 100% volkoren Waterlands Donker en het Power Brood op de markt. Met de twee nieuwe broodsoorten wil de bakker uit Waterland inspringen op de toenemende vraag naar gezonde producten.

Trends 2021: van digital food tot injera

Trends 2021: van digital food tot injera

Dat de pandemie ook in 2021 haar sporen zal nalaten op het gebied van food, zal geen verrassing zijn. Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan en retaildeskundige Paul Moers over de blijvende effecten en de te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar. De hoofdmoot van de foodtrends wordt vooral lokaal, eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel.

Bbrood gaat biologisch-dynamisch

Bbrood gaat biologisch-dynamisch

Bijna dertien jaar bestaat Bbrood inmiddels. En eigenares Renee Pater grijpt dit aan om de volgende stap te zetten: het bakkersbedrijf gaat biologisch-dynamisch. In januari 2021 opent het de eerste volledig biologisch-dynamische winkel op het NDSM-eiland in Amsterdam. “Dat is de stip op de horizon voor al onze vestigingen.”

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...