De Wereldbol ontvangt cheque van Bakkersvak

4 maart 2020

In 2020 wil project de Wereldbol meer dan een miljoen broden laten bakken waarvan per bol dertig cent ten goede komt aan The Hunger project. Tijdens Bakkersvak werd de bol bij de lunch aangeboden en dit leverde het goede doel 1.350 euro op.

De Wereldbol is een ambachtelijk desembrood, met een licht groene kleur en een hoge voedzaamheid door toegevoegde groente-eiwitten. En met zonnebloempitten, rozemarijn, basilicum en oregano. Bakkerijen kunnen een bakmix en de bijbehorende ouwels (meegebakken, eetbare labels) kopen via Beko en dragen 30 cent per bol af voor het goede doel The Hunger Project. Om de Wereldbol en The Hunger Project bekender te maken en zo veel mogelijk bakkers te vragen mee te doen, deelden vrijwilligers drie dagen lang op Bakkersvak brood uit en vertelden daarbij het verhaal.

Een wereld zonder honger

De Wereldbol is een idee van ondernemer Kees Klomp en bakker Henk Smit, oprichter van Driekant ambachtscentrum en Stichting Driekant Inspireert. Vorig jaar lanceerde de stichting De Wereldbol op Bakkersvak. Op Bakkersvak 2020 brachten Henk Smit en andere vrijwilligers het brood opnieuw onder de aandacht. “Nu al bakken meer dan 50 bakkers de Wereldbol, in 2020 willen we dat er meer dan 400 bakkerijen de Wereldbol bakken. Want we willen in 2020 meer dan 1 miljoen Wereldbollen bakken én verkopen.” Bakkers bakken de Wereldbol en verkopen ‘m aan hun klanten waarmee ze The Hunger Projecet met 0,30 cent per bol steunen. The Hunger Project traint mensen in dorpen op het platteland van Afrika, Azië en Latijns Amerika om inzicht te krijgen in hun eigen mogelijkheden en te leren het heft in eigen hand te nemen. Om zo samen hun eigen leven en toekomst te verbeteren. Op deze wijze werken mensen dorp voor dorp aan hun eigen bestaan en voedselvoorziening. Want The Hunger Project gelooft dat een wereld zonder honger binnen handbereik is.

Logistiek en grondstof

“We hebben meegedacht en geholpen om de logistiek rondom de Wereldbol rond te krijgen”, vertelt Joop Tromp over de betrokkenheid van Beko bij dit project. “Want het moet natuurlijk bij de bakker kunnen komen en alles rondom de afdracht moet goed geregeld zijn om wat praktische dingen te noemen.” Beko is de logistieke partner, Royal Steensma de productiepartner. “De Wereldbol werd eerst met een lokale molenaar opgezet, maar toen het opgeschaald moest worden en er certificering bij moest komen, werd de productie van de grondstoffen bij BakSpeciaal, nu Royal Steensma, onder gebracht”, vertelt Evert-Jan van Egteren. Beide bedrijven werken kostendekkend mee aan de Wereldbol. “Wij houden en er niets aan over. De bakker kan er wel wat aan overhouden en dat is goed, op deze manier levert het de bakker en The Hunger Project iets op.”

Bakkers en consumenten; vraag creëren

De volgende stap is het laten groeien van de vraag, vertelt Jan van Bronswijk, bakker bij biologische bakkerij Hoeve Biesland. “Hier tijdens Bakkersvak, maar ook op de Horecava bijvoorbeeld delen we kaartjes uit waarmee consumenten bij hun bakker kunnen vragen om de Wereldbol. Want de achterkant – productie en logistiek – is nu goed geregeld en dus is het zaak de vraag te laten groeien.” Van Bronswijk is enthousiast over de Wereldbol omdat hij veel vertrouwen heeft in The Hunger Project. “Maar liefst 87 procent van hun fondsen gaat daadwerkelijk naar de uitvoering.”

Zelf de Wereldbol gaan bakken en verkopen? Kijk op de website hoe je ermee aan de slag kunt.

wereldbol wereldbol cheque

Altijd op de hoogte blijven?