Aftrap campagne ‘Brood. Goed verhaal.’

Bakkersvak 2017_LR

Al eeuwenlang heeft brood een prominente plek in onze Westerse eetcultuur. In ons land wordt er jaarlijks een flinke hoeveelheid brood geconsumeerd. Vandaag (26 maart) lanceert de bakkerijbranche de landelijke campagne ‘Brood. Goed verhaal.’. Dit meerjarenprogramma laat brood tot de verbeelding spreken. Bovendien vertelt de campagne het eerlijke verhaal over brood aan consumenten.

David de Bruijn, communicatiemanager bij het Nederlands Bakkerij Centrum: “De campagne zal drie jaar duren. Het is een ode aan brood, een ode die vertelt over de rijkdom van brood. Niet gek als je de broodconsumptie in ons land bekijkt. Dagelijks eten we gemiddeld vier boterhammen per persoon. Brood verdient die extra aandacht!”

Ode aan brood

De campagne wordt afgetrapt met een televisiecommercial die een ode brengt aan brood. Ook schrijft een aantal bekende Nederlanders een eigen ode. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht aan ons dagelijks brood. Op 300 plekken in Nederland worden tastings georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De odes en de locaties van de tastings zijn te vinden op www.broodgoedverhaal.nl.

4 sneetjes brood

Op dit moment eten we in Nederland zo’n 4 sneetjes per dag. Dit omvat al het brood dat zowel thuis als buitenshuis gegeten wordt. De volkorenboterham is met 38 procent de meest gegeten broodsoort. Een interessante kentering, want twee jaar geleden was de gewone bruine boterham nog het populairst. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland.

Lekker, veelzijdig, makkelijk en voedzaam

Dat brood al zo lang onderdeel uitmaakt van onze eetcultuur komt mede omdat Nederlanders verzot zijn op de geur en smaak van brood. Tegelijk is brood ook een veelzijdig en makkelijk product vanwege de vele soorten en momenten waarop het gegeten kan worden. Daarbij bevat brood belangrijke voedingsstoffen en bouwstoffen die we in het dagelijkse leven nodig hebben.

logo-Europa-300x225 Brood uit Europa

Geen continent biedt zo’n grote keur aan broodsoorten als in Europa. Vele Europese broodsoorten zoals croissants, baguettes en kaiserbrötchen zijn stevig geïntegreerd in onze eetcultuur. Toch verschenen er de afgelopen jaren nogal eens negatieve en tegenstrijdige verhalen over dit mooie product. Deze campagne, mede gefinancierd met steun van de Europese Unie, vertelt een eerlijk verhaal over brood via een mix aan media-inspanningen en activiteiten in het land.

Betrouwbare informatie

Alle informatie over brood en gezondheid binnen de campagne is afkomstig uit wetenschappelijke bronnen en voldoet aan de richtlijnen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. Op deze manier voldoet de bakkerijsector aan de groeiende vraag van de consument naar betrouwbare informatie rondom voeding en gezondheid.

Lees ook
Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

“Allergenen, zoals gluten bevattende granen, sesamzaad en noten, komen in vrijwel alle bakkerijen voor. Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten”, aldus Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij NBC. “Maak in de winkel zichtbaar dat u deze informatie paraat hebt.”

Nog één jaar de tijd voor aanpassing aan het vernieuwde Warenwetbesluit

Nog één jaar de tijd voor aanpassing aan het vernieuwde Warenwetbesluit

Nederland kent een grote variëteit aan broodsoorten, maar voor consumenten is het soms lastig de verschillen te zien. Om voor meer transparantie te zorgen, is het Warenwetbesluit Meel en brood aangepast. Bakkers hebben tot 1 juli 2022 de tijd om hun producten en naamgeving hierop af te stemmen. Hoe staan we ervoor met nog een jaar te gaan? En krijgt...

Blijven klanten komen na corona?

Blijven klanten komen na corona?

Het ambacht heeft in coronatijd meer aanloop gehad, met vooral meer jonge klanten. Binnen de in-homemarkt, ofwel thuisconsumptie, is marktaandeel gewonnen ten opzichte van de supermarkt, volgens recente broodcijfers. Blijven die klanten naar de ambachtelijke bakker komen, als zij straks weer volle agenda’s hebben?