Plantaardig

9 oktober 2023 Bianca Roemaat

REDACTIONEEL #8 | Vegan. Je komt dit woord steeds vaker tegen. Bij de bakker, op verpakkingen in de supermarkt, op menukaarten en in dit bakkersvakblad. Vegan is geen voorbij waaiende trend. Het is een blijver. Daar is niks mis mee want het biedt kansen. Je kunt ermee buiten de gebaande bakkerspaden gaan en met andere grondstoffen je patisserie- of broodproducten samenstellen. Je boort zo nieuwe doelgroepen aan. En het prikkelt de creativiteit. Zo hoor ik vaak van bakkers die er actief mee bezig zijn.

Als tekstschrijver en journalist merk ik dat de term ‘vegan’ onder vuur ligt. Het roept weerstand op bij een bepaalde groep. Dat komt volgens mij vooral doordat er veel onduidelijkheid is. Veel mensen vinden termen zoals ‘vegan’ en ‘plant based’ vaag. Ze hebben vooroordelen: 'Het zal wel minder lekker zijn'; ‘Doe mij maar gewoon een gebakje waar wel room in zit’; ‘Vet is smaak’. Enzovoort.

Van ondernemers in het vak, familie en vrienden krijg ik vaak vragen zoals: ‘Wat is vegan?’ en: ‘Wat is het verschil tussen veganistisch en vegetarisch?’. Daarom besloot ik de pen op te pakken en op onderzoek uit te gaan. Ik ontdekte dat er een ‘oerwoud’ aan termen is om ‘vegan’ te beschrijven. Veggie, vega, plant based en ga zo maar door. Door de bomen zie je soms het bos niet meer.

Op mijn website schreef ik een blog met de titel ‘Zo omschrijf je vegetarisch en veganistisch’. Dat leverde veel reacties op. Onder andere van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Zij wezen mij erop dat mijn uitleg dat veganistische producten puur plantaardig zijn, te kort door de bocht is. Bij de productie ervan mag geen dier of dierlijke kracht betrokken zijn. Denk daarbij aan honing die door bijen tot stand komt maar ook aan truffels die met behulp van honden worden gevonden.

Veganistisch is dus niet alleen plantaardig maar ook diervriendelijk. Wist jij dat al? Ik vond het leerzaam om te ontdekken. De term ‘plant based’ of ‘plantaardig’ dekt de lading dus eigenlijk niet helemaal. Maar… wat zet je dan op je vitrinekaartje of op de verpakking? Mijn tip: leg je oor te luister bij je klanten. Proef je weerstand of krijg je veel vragen over ‘vegan’: kies dan een alternatief. 

Zelf blijf ik - als warm voorstander van klare taal-  een lichte voorkeur houden voor plantaardig. Maar dat is puur persoonlijk. 

Altijd op de hoogte blijven?