Onderweg naar morgen

Blog Hanno goudsmit

“Waarheen leidt de weg, die wij moeten gaan?” Mieke Telkamp vroeg het zo vaak bij uitvaarten, dat ze haar de ‘koningin van de uitvaart’ noemen. Het zijn – bij leven en welzijn – ook relevante vragen voor ondernemers.

Net als die van Diana Ross in Mahogany:

Do you know, where you're going to?

Do you like the things, that life is showing you?

Do you get, what you're hoping for?

Stephen Covey – man achter ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ – begint in zijn boek bij de 2e eigenschap zelfs met een begrafenis: ‘Begin met het einde voor ogen’.

Ik moet eraan denken, nu uit onderzoek van Teamleader blijkt dat slechts 10 procent van de MKB-ondernemers de volgende stap voor zijn bedrijf scherp in beeld heeft. Een derde heeft ergens wel een idee.

Ik kom uit een geslacht van goudsmeden. Twee van hen kwamen – net twintig – honderd jaar geleden met een scherp doel voor ogen via Ellis Island de USA binnen. Ze wilden en kregen een stageplaats bij Tiffany’s in New York, de toen al wereldwijd toonaangevende juwelier. Aller Spanninga is nu de oudste sieradenfabriek in Nederland. En natuurlijk de beste ;-)

Eigenlijk draait het in je leven allemaal om effectief leiderschap: Zorg daarom eerst, dat je de goede dingen doet. En bedenk pas daarna, hoe je de dingen goed doet.

Hoe je dat aanpakt? Zoals je een reis organiseert, bijvoorbeeld naar Amerika. Geef antwoord op de volgende vragen. En schrijf ze op.

  • Waar sta je nu?
  • Waar wil je naartoe?
  • Hoe kom je daar?
  • Wat heb je ervoor nodig?

Dat is je rode draad. En toets – onderweg naar morgen – regelmatig je vooruitgang. Anders neurie je op je sterfbed nog:

Now looking back at all we've planned,

We let so many dreams just slip through our hands.

 
Lees ook
Wat kan er wel?

Wat kan er wel?

Het coronavirus houdt de gemoederen ook in 2021 wereldwijd nog bezig. Wie had dit ooit gedacht? Het zijn onzekere tijden, die voor een deel van de ondernemers goed uitpakken, maar helaas op een ander deel grote negatieve invloed heeft op omzet en bedrijfsvoering.

Online platform van TNO moet innovatie in het MKB bevorderen

Online platform van TNO moet innovatie in het MKB bevorderen

TNO (Nederlandse organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek) lanceert de "TNO-MKB innovatiemotor" om de samenwerking tussen de organisatie en het midden- en kleinbedrijf te versterken. TNO pompt zelf 5 miljoen extra in het online platform.

Tegenstellingen

Tegenstellingen

Op 13 februari 2021 stonden mensen op de schaats en een week later lagen ze al te zonnen aan de plas of aan het strand. Een temperatuurverschil van meer dan 30 graden!