Elke maand schrijf ik een blog waarin ik u meeneem in een onderwerp dat op dat moment actueel is en betrekking heeft op ons mooie bakkersvak. Soms schrijf ik de blog in een mum van tijd, maar soms is het ook een hele worsteling. Waar ga ik het over hebben? Wat interesseert de lezer? Wat me ook regelmatig overkomt is dat ik een bepaald onderwerp in gedachten heb, maar dat dit onderwerp verandert tijdens het schrijven. Het verhaal gaat dan een andere kant op. Zo ook vandaag! Ik was van plan om u mee te nemen in het laatste CBS-nieuws over het oplopen van het tekort aan gekwalificeerd personeel. Hier heeft u zeker ook ‘last’ van? Wat betekent dit voor u? Hoe gaat u daar mee om? Maar gaandeweg ging het onderwerp ineens over het weer.
Het weer. Het meest besproken onderwerp van allemaal. Thuis, onderweg en zeker ook op het werk. We hebben het er elke dag over. Wat me opvalt, is dat veel mensen heel erg druk zijn met het weer en er hun leven of stemming door laten beïnvloeden. Maar we kunnen niets aan veranderen aan het weer. Ook zijn we altijd weer op zoek naar nieuwe weerrecords. Het was de droogste periode van…, de warmste dag sinds…, de heetste nacht in…, enzovoort. Leuke weetjes en gespreksstof, maar wat kun je er als retailer mee?
Het is een feit dat het weer grote invloed heeft op de bedrijfsvoering en de omzet. Retailers gebruiken het weer dan ook vaak als excuus. De omzet valt tegen: het was veel te heet vandaag, iedereen zit aan het water. We waren heel vroeg uitverkocht: dat komt doordat het weer veel beter was dan verwacht! De actie was geen succes: weet je wel wat voor weer het was? We zijn altijd op zoek naar een reden om tegenvallende resultaten te verklaren. Het weer de schuld geven, is dan vaak de gemakkelijkste reden. Maar is het weer ook de werkelijke reden van de tegenvallende resultaten of maakt u het uzelf makkelijk door dit te zeggen? Als u de volgende keer weer het weer als excuus gebruikt, durf dan eens dieper te zoeken naar de echte reden.
Het weer de ‘schuld’ geven is makkelijk, maar het weer kunnen we niet veranderen. Wel de manier van werken en hoe we hier mee omgaan.
Ik wens u goed weer!