Groen

Je gaat slapen, wanneer je zin hebt. Je krijgt eten, zodra je trek hebt. En je hoeft niet eens jezelf aan te kleden. Nee, ik heb het niet over onze Koning Willem-Alexander, die op 27 april 50 jaar en dus Alexbram wordt.

Ik heb het over mijn 5 maanden jonge kleinzoon. Wat een heerlijkheid is dat ventje. Ik heb onvoldoende woorden in mijn hart om te beschrijven, hoe fantastisch ik hem vind. Over hoe het geluk me overspoelt, als hij naar me lacht. Intussen bedenk ik verhalen, die ik hem voor het slapengaan wil vertellen. Over het kleine hondje Romeo, de hond des huizes.

Het worden authentieke verhalen. Echt. Puur. Want dat is de trend. Dus laat ik me niet inspireren door ‘Bakkersverhalen’. Want daar krijgen we allebei vast alleen angstdromen van.

Ook niet door de nieuwe TV-commercial met Leontien van Moorsel en een acteur – bij gebrek aan Meesters, zoals Heel Robèrt Bakt, 24Rudolph en Heineken Mark – op de publieke omroep en gericht op 50-plussers en jonge gezinnen. Je weet wel, de Netflix-generatie. Zoals het jonge gezin, waarin mijn kleinzoon is geboren.

Hij groeit op tijdens de 4e revolutie in de wereldeconomie: Economie 4.0. Gekenmerkt door razendsnelle digitalisering, innovatieve technologieën en het wereldklimaatakkoord. Een akkoord met een enorme impact op de businessmodellen van bedrijven. Professor Vermeend zei daarover deze week: “Bedrijven worden 100% groen.” Omdat groene investeringen groene winsten opleveren.

En wil je in die toekomst, waarin groen en economische groei hand in hand gaan, duurzaam en echt succesvol zijn? Dan weet Elon Musk (Tesla, Paypal) het recept: Dan moet je compromisloos innoveren. Niet om concurrenten voor te blijven. Niet omdat regelgevers het eisen. Maar omdat je het wilt.

Hm, dat verhaal bewaar ik tot opa’s grote vent iets ouder is.

  • Met hartelijke groet,
  • Hanno Spanninga

N.B.

  • Economie 1.0: De stoommachine
  • Economie 2.0: De verbrandingsmotor, elektriciteit en staalindustrie

Economie 3.0: De computerwereld na 1950.

Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Investering van half miljoen voor rose&vanilla

Investering van half miljoen voor rose&vanilla

Brave New Food Investments investeert ruim een half miljoen euro in rose&vanilla. De patisserie wil deze investering gebruiken voor de uitbreiding van de capaciteit en verkooplocaties, en productinnovaties.

De feestdagen bij Patisserie de Bijenkorf

De feestdagen bij Patisserie de Bijenkorf

Macarons, chocoladeletters, marsepein, bonbons, hartige taarten; de patisserie van de Bijenkorf draagt al jaren bij aan de goede naam van het warenhuis. In de bakkerij van de Bijenkorf maken ze alle producten voor de eigen vestigingen en externe klanten. Mark Potma, manager patisserie, vertelt over de uitdaging om het enorme feestdagenassortiment tijdig...