Dertig jaar geleden was er in Nederland nog geen donut verkrijgbaar. Nu is de donut aan een opmars bezig. Met kleur, nootjes of chocola: alles is mogelijk. Bakker Bjorn Bijl ziet dat het bij zijn Bakkerij Westerpark een groot succes is, vooral onder de jonge doelgroep.
Hoe meer donuts je neerlegt, hoe meer je verkoopt”, lacht bakker Bjorn Bijl (25). Hij nam drie jaar geleden, samen met zijn vriendin Marcella van den Hoff (27), Bakkerij Westerpark in Amsterdam over. Een spannende periode, want ze waren nog maar een jaar eigenaar toen de coronacrisis uitbrak. “Je wordt dan echt in het diepe gegooid”, vertelt Bjorn. “Je hebt geen idee wat je kunt verwachten, maar het heeft ons eigenlijk meer gebracht dan we konden wensen. We verloren wat bezorgklanten – 15 procent van onze omzet – maar we hebben dat meer dan terugverdiend in de winkel. Die loopt bizar goed.”
En dat komt mede door het succes van de donuts, denkt hij. “Voornamelijk toeristen, kinderen en jongeren vinden het heel erg leuk”, zegt hij. De onbewerkte ‘My Original Doony’s' koopt Bjorn in bij Vandemoortele. Hij maakt er vervolgens zelf een eigen product van met een kleur, smaak en versiering. Standaard zijn dat roze en een chocoladedonuts, daarnaast maakt hij regelmatig speciale donuts passend bij feestdagen, evenementen of het seizoen. Sinterklaas, kerst, een aardbeienvariant in de zomer en natuurlijk een oranje EK-donut. “Ik probeer er altijd iets leuks van te maken”, zegt hij. “De vorige eigenaar had een kant-en-klare variant liggen, dat kan ook goed, maar ik vind het belangrijk om mezelf te onderscheiden van anderen.”
Potentie
Ook toen hij de bakkerij overnam, vond Bjorn het belangrijk om een eigen signatuur neer te zetten. “Al het personeel zat al jaren in een vast stramien. Het was voor ons in eerste instantie wel lastig om iets nieuws neer te zetten. We zijn jong, twee broekies van in de twintig die ineens de tent gaan leiden en het anders doen. Dat was gek voor de mensen die hier al twintig jaar werkten. Maar het is heel leuk om te zien dat het lukt en dat het eigenlijk heel goed gaat.”
Bjorn heeft het assortiment inmiddels uitgebreid: naast brood en banket is zijn vriendin Marcella begonnen met chocolade. “Ik ben benieuwd wat dat gaan doen, het is een groeimarkt hier in de buurt.” Datzelfde geldt nog steeds voor de donuts: “Toeristen nemen vaak donuts mee als ze hier langskomen. In Nederland valt er nog wat te winnen en zijn het nu vooral jongeren die donuts kopen”, ziet Bjorn. Sandra van Ruiten, senior channel manager foodservice en bakkerij bij Vandemoortele, onderschrijft dat. “Generatie Z – de generatie volgend op de millennials – wordt wild van donuts. We willen daarnaast een zo breed mogelijke groep mensen laten genieten van hippe, leuke en lekkere donuts.”
Waarom trekken donuts vooral jongeren? “Ik denk dat vooral komt door de combinatie van uiterlijk, smaak en prijs”, zegt Van Ruiten. “Een donut ziet er leuk uit, er zijn veel mogelijkheden qua smaken, kleuren, strepen en andere variaties. Tegelijkertijd is het een product dat lekker zoet is en een makkelijke snack-to-go voor een toegankelijke prijs.” Uit onderzoek van het Foodservice Instituut Nederland blijkt dat generatie Z het meest buitenshuis eet van alle generaties, maar minder uitgeeft. “Dan past dit product heel goed”, aldus Van Ruiten.
Voor ieder wat wils
“Uit internationaal marktonderzoek door Vandemoortele blijkt dat het kopen van een donut voor consumenten gelijkstaat aan genieten en jezelf verwennen. In Nederland staan klanten, meer dan in andere landen, open voor verrassende kleuren, smaken en decoraties”, weet Van Ruiten.
Het assortiment van My Original Doony’s bevat zowel naturel donuts waar de bakker zelf creatief mee aan de slag kan als minidonuts, gevulde donuts en al gedecoreerde exemplaren. “Van een gesuikerde donut tot een premium My Craftie-donut met een complex strepenpatroon, karamel en nootjes.”Er zijn coatings als Belgische chocolade, maar waar Vandemoortele uniek in is, is de donut met icing, ofwel fondant. Dat is zoeter, meer glossy en dus aantrekkelijk voor de consument. “Hardloper is onze box met vijf verschillende decoraties”, vertelt Van Ruiten.
De ervaring leert: donuts laten zien doet (ver)kopen. Daarom heeft Vandemoortele naast verschillende promotiematerialen een donutcarrousel die via een bruikleenconstructie beschikbaar is voor bakkers.
Dat Bjorn de donuts onbewerkt kan inkopen is voor hem een uitkomst. Want zelf donuts maken, daar heeft hij als bakker simpelweg geen tijd voor. “Donuts worden op een speciale manier gevormd en we frituren niet elke dag. Nu kunnen we ze makkelijk twee tot drie dagen na ontdooien nog verkopen. Bovendien is de prijs-kwaliteitverhouding heel goed, daar kan ik het zelf niet voor doen.”
Vandemoortele
Tel. 036 52 297 00
bakkerij.nl@vandemoortele.com