Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt bij informatieverstrekking

Bakkersbrein_SAB

De afgelopen maanden zijn we overspoeld met informatie over corona. Via journaals en persconferenties op tv, berichten in de krant en sociale media, en natuurlijk via de vele verhalen van klanten in de winkel. Hoe filter je al deze informatie? En: welk nieuws bied je in deze coronatijd zelf aan als bakkerij?

Het coronavirus heeft grote impact op ons leven en de samenleving. Van de ene op de andere dag zijn veel mensen thuis komen te zitten en tot op de dag van vandaag proberen velen nog steeds zoveel mogelijk thuis te blijven. Dit betekent dat we op een andere manier informatie vergaren. De gesprekken met vrienden en vriendinnen en het praatje bij de supermarkt hebben plaatsgemaakt voor regelmatig surfen op internet. De nieuwsberichten over corona en allerlei andere zaken zijn eindeloos en via talloze online kanalen te vinden.

Communiceren in coronatijd

Het is handig dat je met slechts enkele zoekwoorden of zelfs door alleen maar je eigen socialemediakanalen te openen allerhande informatie tot je kunt nemen. Maar het is ook verwarrend. Want berichten zijn vaak tegenstrijdig en soms kun je volledig op het verkeerde been worden gezet. Op online kanalen worden
meningen makkelijk en soms ongezouten geventileerd. Hierdoor circuleren er allerlei verhalen, het ene nog extremer dan het andere. En tussen al dat mediageweld wil je namens je bakkerij zelf ook nog nieuws en wetenswaardigheden delen!

Om te blijven opvallen tussen al het online nieuws in deze periode, is het van belang om interessante en op feiten gebaseerde content te delen. Laat je dus niet verleiden om nieuwtjes over premature onderzoeken naar een vaccin of flauwe coronagrappen te delen. Beperk je tot de feiten en houd je liever bij je leest. Juist in deze periode is er namelijk zoveel behoefte aan content die ons afleidt, gelukkiger maakt of een goed gevoel bezorgt. Daaraan kun je als ambachtelijke bakker zeker bijdragen!

Top of flop?

Hoe vraag je klanten om afstand te bewaren? En heb je wellicht leuke acties verzonnen in de coronaperiode? Wat was een succes en wat sloeg juist helemaal niet aan? In moeilijke tijden ontstaat veel creativiteit! Daarom roepen we bakkers en hun medewerkers op om elkaar te inspireren en het beste uit deze periode én elkaar te halen. Deel je top of flop van de afgelopen periode met de hashtag #wijblijvenbakken op de socials van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Facebook.com/bakkerijambacht of Instagram.com/stichtingambachtelijkebakkerij.

Tips

  • Zorg voor goed-nieuwsberichten, bijvoorbeeld over iets lekkers dat jullie hebben gebakken of over een leuke actie die jullie hebben bedacht.
  • Er is héél veel online content te vinden. Zorg dat je in die zee van informatie opvalt: door een goede kop voor je artikel te verzinnen of een heel aansprekende foto te plaatsen.
  • Maak gebruik van een ‘call to action’: formuleer je kop of nieuwsbericht zo dat mensen nieuwsgierig raken en ze je winkel of webshop willen bezoeken.
  • Baseer je inhoud op feiten en maak het bericht zo interessant mogelijk.
  • Laat je inspireren door de app Embrosa! In deze gratis app vind je kant-en-klare berichten die je eenvoudig op je eigen sociale media kunt delen. Er is een nieuw album toegevoegd met actuele en correcte berichten rondom het coronavirus. Bovendien vind je daar nu een weekplanning in plaats van een maandplanning om beter te kunnen inspelen op actualiteiten.

Het artikel gaat verder onder de foto

SAB Instagram

Bakkersbrein

Wil je in deze periode af en toe je gedachten even verzetten? Download dan de gratis app Bakkersbrein. Die bevat allerhande vragen over producten en processen in de ambachtelijke bakkerij. Zo spijker je online je kennis bij en leer je spelenderwijs meer over corona. Aan de app worden namelijk regelmatig nieuwe vragen toegevoegd, die inspelen op de actualiteit. De quiz Bakkersbrein is ontwikkeld door de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie (NBA) en is speciaal bedoeld voor verkoop- en productiemedewerkers van bakkerijen. Er vallen regel­matig leuke prijzen te winnen! De app is gratis te downloaden in zowel de Appstore (IOS) als de Playstore (Android).

Wij blijven bakken!

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij is heel trots op alle bakkers die dwars door de coronatijd heen zijn blijven bakken. En we zijn minstens zo trots op al die medewerkers die naar de winkels en bakkerijen zijn blijven komen en hun uiterste best doen om de verkoop op peil te houden. Zo voorzien we consumenten iedere dag weer van vers brood en banket. Dus: hou vol. En dankjewel voor je inzet: samen tegen corona!

Blijf delen, ook offline

We leven in een moeilijke tijd, waarin de manier waarop we werkten en leefden halsoverkop drastisch is veranderd. Iedereen doet zijn best en veel maat­regelen beginnen te wennen. Maar tegelijkertijd kun je er soms behoorlijk verdrietig of ontdaan van zijn. Misschien ervaar je een gebrek aan sociale contacten in het algemeen of voel je een verlies van verbondenheid. Probeer goed contact te houden met je collega’s en met je werkgever. Laat weten wat je moeilijk vindt en wees eerlijk over je gevoelens. Probeer verbonden te blijven met je werkgever en collega’s. Ook dit kan online, bijvoorbeeld door videobellen, deelname aan WhatsAppgroepen of sociale media.

Mensen met zogenaamde cruciale beroepen werken niet alleen in de zorg of in het onderwijs. Ook degenen die in onze voedselketen werken, zoals jij, hebben een cruciaal beroep. Dat betekent dat je als medewerker in een bakkerij een belangrijke bijdrage levert aan onze samenleving. Altijd al, maar zeker in deze coronatijd!

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: tel. 088 – 66 693 33; info@ambachtelijkebakkerij.nu.
Volg ons ook op Facebook en Instagram.

Lees ook
Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in Bedrijf, lanceert op 19 oktober Foodbanen.nu. Door de samenwerking met een aantal andere uitgevers groeit deze nieuwe vacaturewebsite voor de Agro, Food & Drinks-branches binnen een paar weken naar een bereik van meer dan 300.000 professionals.

NBA biedt nieuwe serie online trainingen

NBA biedt nieuwe serie online trainingen

De coronamaatregelen maken trainen op locatie lastiger. Wat volgens de regels nog wel mag, voelt voor veel bedrijven of medewerkers niet fijn. Daarom biedt Nationale Bakkerij Academie (NBA) nieuwe korte online trainingen aan zodat bedrijven en medewerkers toch de mogelijkheid hebben om te leren.

Recordaantal speculaasproducten voor Beko Speculaaskeuringen 2020

Recordaantal speculaasproducten voor Beko Speculaaskeuringen 2020

De Beko Speculaaskeuringen verliepen dit jaar anders dan anders. Vanwege het coronavirus gingen de fysieke Beko Najaarsdagen niet door en moest de organisatie kiezen voor een alternatieve opzet. En met succes. De organisatie kreeg een recordaantal speculaasproducten binnen voor de jaarlijkse keuring.