Trendtour Chocolade Compleet bezoekt Gent

Bakkers in bedrijf_Trendtour_

Callebout en Beko organiseerden 6 juni een nieuwe trendtour Chocolade Compleet. Dit keer ging de trendtour naar Gent om inspiratie op te doen in de creatieve wereld van chocolade van onze zuiderburen. In april was de eerste trendtour. Toen vertrok een bus vol bakkers naar Antwerpen. Gent is kleiner dan Antwerpen, maar de bezochte winkels bleven niet achter bij de chocolade-trends in Antwerpen.

Chocolaterie Van Hecke

De groep bezocht allereerst Chocolaterie Van Hecke. Dit bedrijf is sinds 1937 gevestigd in de Koestraat. Inmiddels staan de derde en vierde generatie samen in zowel de winkel als productie. De nieuwe generatie zorgde voor de nodige vernieuwing zoals een nieuw logo, nieuwe moderne verpakkingen, een tea room en ze serveren tegenwoordig naast chocolade en patisserie ook luxe broden. Alles volgens de kernwaarden: versheid en kwaliteit. Ook geeft de patissier regelmatig workshop chocolade.

Bakkers-in-bedrijf_Trendtour_Joost-Arijs-300x225 Joost Arijs - Foto: Beko

Joost Arijs

In de winkel van patissier en chocolatier Joost Arijs draait het om de puurheid van de ingrediënten. Er wordt gewerkt met verfijnde, zuivere smaken en een subtiel spel van texturen en contrasten. De winkelinrichting straalt ‘less is more’ uit, zodat de kleurrijke producten de hoofdrol spelen in de vitrine . De deelnemers krijgen op het terras een waar kunstwerke geserveerd, opgebouwd uit verschillende laagjes met onder andere krokante praliné feuilletine biscuit, crémeux van hazelnoot, karamel-melkchocolademousse en een hazelnoot dacquoise.

Mayana Chocoladebar

Vervolgens gaat de tour naar Mayana Chocoladebar. Deze chocoladebar ligt een stukje uit het centrum, in een studentenbuurt. Bij binnenkomst wordt de bezoeker verwelkomt door de aangename chocoladegeur van versgebakken brownies en indrukwekkende tribal-muziek. Mayana verwijst naar de cultuur van de Maya’s en werkt volledig volgens het Planet People Profit concept. De eigenaar heeft veel passie voor duurzame chocolade en streeft altijd naar eerlijke en transparante inkoop van al zijn grondstoffen.

Van Hoorebeke

De winkel van Van Hoorebeke zit op een toplocatie aan het Sint-Baafsplein en is onlangs gerestyled. De quote ‘Chocolate is the key to happines’ komt binnenkort nog aan de muur te hangen in maar liefst 8 talen. In deze winkel zweren ze bij het werken met verse ingrediënten en hebben de recepten helemaal geperfectioneerd. Door een glazen plaat in de vloer kunnen de bezoekers de productieruimte bekijken.

Bakkers-in-bedrijf_Trendtour_Yuzu-300x225 Yuzu - Foto: Beko

Yuzu

De Trendtour sluit af Yuzu. De eigenaar van Yuzu combineert zijn interesse voor archeologie en interesse in de Japanse cultuur met chocolade. Aan de hand van een gevoel/herinnering, een film(personage) of een inspirerende locatie wordt een diepere betekenis gegeven aan smaken. De minimalistische pralines hebben allemaal exact dezelfde vorm, wat het geheel een strakke uitstraling geeft. Het onderscheid wordt gemaakt door decoratie, buitengewone smaakcombinaties en uiteraard het unieke verhaal per praline. Smaken als eekhoorntjesbrood, tabak en whisky en zwarte truffel en tonkabonen springen in het oog. Het assortiment verschilt van dag tot dag aangezien er van iedere praline slechts 96 stuks worden geproduceerd.

Lees ook
Callebaut steunt lokale chocolatiers met online platform ‘Not Without My Chocolate’

Callebaut steunt lokale chocolatiers met online platform ‘Not Without My Chocolate’

Het virus Covid-19 heeft een grote impact op kleine lokale ondernemers. Zo ook op de Nederlandse chocolatiers. Normaal gesproken is Pasen voor hen een van de piekmomenten, maar nu blijven veel klanten weg. Daarom brengt het Belgische chocolademerk Callebaut het online platform ‘Not Without My Chocolate’ naar Nederland

Bakkerijklassiekers in een nieuw jasje

Bakkerijklassiekers in een nieuw jasje

Bakkerijen met brood als primaire productgroep bieden vaak een gebaksassortiment met traditionele klassiekers zoals tompouces, slagroom en appeltaart, cake en moorkoppen. Deze klassiekers zijn niet voor niets nog steeds populair, er zit zeker potentieel in voor de toekomst. Maar doen jouw huidige creaties ook toekomstige klanten watertanden?

75 jaar bevrijding: Nederlandse bakkers zijn belangrijke kartrekkers!

75 jaar bevrijding: Nederlandse bakkers zijn belangrijke kartrekkers!

Dit jaar vieren wij 75 jaar bevrijding na de Tweede Wereldoorlog. Een feestelijke gebeurtenis die landelijk groots wordt gevierd en herdacht, onder andere met een Zweeds wittebrood campagne. In de aanloop naar de bevrijding, tijdens de hongerwinter van 1944/1945, waren Nederlandse bakkers namelijk onmisbaar.

Zelfstandig werkend (desem) broodbakker omgeving Noordwijk

Zelfstandig werkend (desem) broodbakker omgeving Noordwijk

Wat ga je doen?Voor deze kleine ambachtelijke bakkerij zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Je zal je bezighouden met het totale...

Broodbakker te Groningen

Broodbakker te Groningen

Wat ga je doen?Voor deze bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een zelfstandig werkende broodbakker. Het betreft een fulltime functie voor langere tijd. Ook...

Operator Productie omgeving Kerkrade

Operator Productie omgeving Kerkrade

Wat ga je doen?Als operator productie ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van het brood. Je bereidt deegsoorten, je bedient de machines...