Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Op naar een gezond 2021!

Feestdagen_foto SAB

Het jaar 2020 is totaal anders verlopen dan we ons de afgelopen jaarwisseling konden voorstellen. Het coronavirus heeft de wereld en ons dagelijks leven ingrijpend veranderd. Toch staat de decembermaand gewoon weer voor de deur. Een moment om terug te blikken én vooruit te kijken, ook voor de Stichting Ambachtelijke Bakkerij.

Door Linda van 't Land

In 2020 heeft de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) zich opnieuw ingespannen om de ambachtelijke bakker op allerlei manieren te helpen bij promotie en marketing. Een van de populaire promotiemiddelen is de gratis app Embrosa, waarin relevante berichten en mooie foto’s voor sociale media kunnen worden klaargezet. “Vanwege corona ligt het gebruik van Embrosa dit jaar ver boven verwachting”, aldus coördinator Sandra Pluim.

“Veel bakkers hebben hun socialemedia­kanalen ingezet om toch goed zichtbaar te blijven bij de klant. Voor ons betekende de komst van corona vooral dat we veel hebben moeten schakelen qua inhoud van de berichten. Grote sport­evenementen, zoals het EK Voetbal, de Olympische spelen en de Formule 1, gingen niet door. Feestdagen en vakanties moesten daarnaast anders worden ingevuld om te kunnen voldoen aan de richt­­lijnen van het RIVM.

Het was een uitdaging om voort­durend onze content aan te passen en nieuwe berichten te creëren. Maar het is gelukt! Bovendien hebben we Instagram toegevoegd aan de app. Voor startende bakkers organiseerden we in oktober een eerste webinar over nut en noodzaak van sociale media, de app Embrosa in het bijzonder.”

Bakkersbrein

Ook de gratis app Bakkersbrein is het afgelopen jaar veel gebruikt. Het feit dat de SAB elke maand een nieuwe categorie met vragen toevoegt, vergroot de populariteit van de app. Bedrijven kunnen zo een eigen categorie aanmaken, die competitie onder hun medewerkers mogelijk maakt. Richt jij je op jouw locatie op de juiste doelgroep, met de juiste middelen? Dat zijn de vragen die centraal staan in het lokaal marktonderzoek dat de SAB in 2020 voor diverse ondernemers heeft verricht op basis van hun viercijferige postcode. “Deelname aan dit onderzoek levert altijd leuke en interessante gesprekken met ondernemers op”, vertelt Pluim. “Hun visie wordt al dan niet bevestigd door het onderzoek, maar het levert hoe dan ook altijd nieuwe ideeën op voor extra omzet. De moeite waard dus!”

#wijblijvenbakken

Samen met de NBOV heeft de SAB zich ingespannen om van de campagne #wijblijvenbakken een succes te maken. Die is opgezet om de zichtbaarheid van bakkers in coronatijd te benadrukken en te vergroten. Bakkers konden een selfie uploaden in een poster met de tekst #wijblijvenbakken, en deze vervolgens plaatsen op sociale media. De poster is massaal gebruikt en talloze malen online gedeeld. Ook via uwambachtelijkebakker.nl weet de SAB klanten naar de winkels van ambachtelijke bakkers te trekken. Het aantal volgers op Instagram is afgelopen jaar gestegen tot ruim drieduizend. Met wekelijkse berichten en maandelijkse winacties genereert de SAB daadwerkelijk traffic richting de winkelvloer.

Bakwerk

De zomereditie van Bakwerk werd in 2020 een doeboek, speciaal voor kinderen. De insteek om hen als doelgroep te kiezen, is gezien het aantal downloads erg gewaardeerd. Ook de decembereditie is daarom deels speciaal op kinderen gericht. In deze editie is het ene deel van het magazine voor volwassenen en het andere voor kinderen. In het midden bevindt zich een gezelschapsspel voor alle lezers.

Bakkers kunnen Bakwerk sinds 2020 ook zelf samenstellen. De bakker kan online artikelen uitzoeken op de SAB-website, eigen aanbiedingen toevoegen en het magazine laten voorzien van een eigen logo en huisstijl. Zo wordt Bakwerk een volledig gepersonaliseerd magazine.

Nieuw jaar

“In 2021 willen we de Stichting Ambachtelijke Bakkerij nog beter zichtbaar maken”, zegt Pluim strijdvaardig. “We gaan ervoor zorgen dat we bakkerondernemers nog meer en nog beter ondersteunen in hun online- en offline communicatie. De SAB wordt hét platform voor alle vragen over en oplossingen voor de winkelvloer – zowel online als offline. De website wordt aangepakt, we gaan een presentje verzenden en marketingtools, zoals Bakwerk, Embrosa, de posterwizard, beeldbank en magazinewizard, worden uitgebreid en verbeterd. We gaan vol enthousiasme en met heel veel vertrouwen 2021 in! Het kan alleen maar beter worden, toch?!”

Volg ons!

Wil je meer weten over de werkzaamheden van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de promotiekansen die je worden aangeboden, bijvoorbeeld via de app Embrosa? Volg ons dan op Facebook (bakkerijambacht) en Instagram (stichtingambachtelijkebakkerij) en kijk ook eens op www.ambachtelijkebakkerij.nu.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij
tel. 088 – 66 693 33
info@ambachtelijkebakkerij.nu

Lees ook
Consumenten kopen prijsbewuster Sinterklaaslekkernijen

Consumenten kopen prijsbewuster Sinterklaaslekkernijen

Dit jaar viert 56 procent van de Nederlanders Sinterklaas. Ruim zes op de tien Nederlanders let vanwege de hoge inflatie scherper op prijzen van Sinterklaaslekkernijen. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van VBZ, branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.

Cadeaupakketten: wat mag, en wat moet?

Cadeaupakketten: wat mag, en wat moet?

Sinterklaas en de kerstperiode zijn natuurlijk bij uitstek momenten om een of meer cadeaupakketten in uw assortiment op te nemen. Ook voor deze pakketten gelden regels, bijvoorbeeld voor etikettering, allergenenvermelding en naamgeving van producten. En mag u een fles wijn aan uw pakket toevoegen? De NBOV zet het voor u op een rijtje.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt het ambacht aan meer klandizie

Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt het ambacht aan meer klandizie

Een fraai vormgegeven decemberfolder met daarin een overzicht van jouw seizoensproducten en acties. Je maakt hem samen met Stichting Ambachtelijke Bakkerij en betaalt uitsluitend de drukkosten.