Snelle hap voor onderweg? Kans voor de bakker!

28 februari 2024 Nederlands Bakkerij Centrum Raphael Nogueira via Unsplash
Met de wensen van de gemaksgeneratie kan de broodsector haar voordeel doen. Maar hoe? 

Hoewel de totale volumes van brood onder druk staan, laat het Out of Home-onderzoek van GfK een groei zien van 7,6% in 2023 ten opzichte van 2022 wat betreft de buitenhuisconsumptie. Met name de directe consumptie vanuit in-homekanalen zoals supermarkten en bakkers steeg. Ready to eat dus. Hier ligt een mooie kans voor het ambacht.

Behoefte aan gemak

Het percentage Nederlanders dat uitsluitend brood(producten) koopt voor directe consumptie stijgt, voornamelijk in de supermarkt. Dit gebeurt ook weer vaker spontaan en op regelmatige basis. Deze percentages verdubbelen zelfs. Supermarkten spelen slim in op de behoefte aan gemak en hebben vaker afdelingen waar de consument snel in en uit kan lopen voor een snelle hap. 

Ook bij de bakker werd afgelopen jaar vaker uitsluitend brood voor directe consumptie gekocht, vaker spontaan en ook regelmatiger. Hoewel nog op kleine schaal, biedt deze ontwikkeling een grote kans voor de ambachtelijke bakker. Vooral omdat we een algemene trend zien waarin mensen meer op zoek zijn naar gemaksoplossingen. Vooral jongere consumenten zijn veel onderweg en plannen hun consumpties meestal niet vooruit. 

Belegde broodjes

Heeft u weleens gedacht aan het aanbieden van kant-en-klare belegde broodjes? U verkoopt al verse broodjes; wat als u die belegd met voedzame ingrediënten aanbiedt? Niet alleen hartige broodjes en banket, maar ook gezondere opties bieden een mooie kans. Vooral omdat we zien dat mensen vaker buiten de deur en onderweg willen ontbijten en lunchen, en bewuster willen consumeren. Een frikandelbroodje is makkelijk en snel, maar als er een gezondere optie naast ligt die net zo snel en gemakkelijk te kopen is, kan dat een mooie terugkerende optie zijn voor een eetmoment onderweg. 

Lokaal en servicegericht

De persoonlijke service en kwaliteit is een voordeel ten opzichte van een supermarkt die we niet moeten vergeten. U staat als bakkerijwinkel veel directer in contact met de klanten en de lokale omgeving en kan zo inspelen op behoeftes en actuele vraag. Probeer met nieuwe producten de aandacht te pakken van mensen die onderweg zijn. En wie kan er nu eenmaal in de winkel zo’n roomsoes weerstaan als toetje na een broodje gezond? Of een koek bij de koffie als je toch een croissantje haalt voor je ontbijt?

Marge

Last but not least: op een belegd broodje of ander kant-en-klaarproduct kan je als bakker meer marge rekenen. Voor een belegd broodje kun je een veelvuldig hoger bedrag vragen dan voor losse kleine broodjes of snacks. 

Het vraagt een investering in voorbereiding, inkoop en experimenteren met lekker vers en gemakkelijk beleg, maar inspelen op deze gemaksgeneratie biedt zowel in klantenbinding als omzetstijging interessante mogelijkheden.

Susanne Danes (© Nederlands Bakkerij Centrum)

Susanne Danes
Projectmanager Marketing NBC

Het NBC is er om de bakkerijsector verder te helpen. Dat doen wij onder meer door het verstrekken van informatie, marktonderzoek te doen en samen te werken met partijen binnen en buiten de sector. Heb je een vraag, neem dan contact met mij op via 
communicatie@nbc.nl.

Altijd op de hoogte blijven?