Inlevingsvermogen

Bakkers-in-bedrijf_jannes_schuiling-210x300 Onlangs was een bekende winkelketen in het nieuws vanwege het feit dat zij tijdens een stoomcursus over klantprofielen stigmatiserende plaatjes gebruiken. Mij gaat het hier niet om de ethische discussie die hierover is losgebarsten, maar om het feit dat ondernemers, bedrijven en marketeers veel belang hechten aan het definiëren en analyseren van hun klanten met het oog op het zo optimaal mogelijk benaderen en beïnvloeden van deze klanten. Elke klant vraagt immers om een eigen, specifieke benadering.

Beter begrijpen

Je kunnen inleven in je klant (de ander) levert veel voordelen op. Bent u in staat om uw klanten echt te raken? En ze zo op de meest effectieve wijze te beïnvloeden? Hetzelfde geldt voor uw relatie met uw medewerkers. Empathie of inlevingsvermogen is een van de belangrijkste eigenschappen voor succesvol leiderschap. Leef u echt in in uw medewerkers en u zult ze beter begrijpen. U krijgt meer inzicht in wat ze beweegt, wat ze voelen en denken, en waarom ze zich zo gedragen zoals ze doen. Dit levert u maar ook de ander veel op. U kunt uw eigen handelen daarop afstemmen.

Natuurlijk is de nodige stevigheid, snelheid, besluitvaardigheid en daadkracht van belang. En verwacht u misschien dat andere mensen net zo assertief zijn als uzelf. In dit geval klinkt empathie als soft. Maar toch wordt het beschouwd als een van de meest belangrijke vaardigheden van een leider.

Of u nu klanten beter begrijpt en meer verkoopt, een team beter met elkaar laat samenwerken of uw individuele medewerkers: uw inlevingsvermogen als ondernemer of manager zal van doorslaggevende betekenis zijn. Probeer uw medewerkers te begrijpen, weet wat ze nodig hebben. Geen mens is immers hetzelfde. Als u het vermogen heeft om in de schoenen van uw medewerkers te gaan staan, zal uw persoonlijke effectiviteit toenemen. U vergroot uw flexibiliteit in de benadering van uw medewerkers.

Wederzijds doel

Gezegd moet worden dat empathie geen truc is. Het is oprechte belangstelling voor de ander en moet altijd een wederzijds doel dienen: dat van u en uw medewerker. Is dit niet het geval dan werkt het contraproductief. U zult als onbetrouwbaar worden ervaren. De ander zal niet het achterste van zijn of haar tong laten zien. Uw missie om de ander echt te leren kennen zal daardoor mislukken.

Oprechte aandacht betekent dat u probeert zonder oordeel naar iemand te kijken en te luisteren, met een open mindset. Laat de ander uitspreken, kijkt de ander

aan en laat de ander duidelijk blijken dat u naar hem of haar luistert. Probeer vooral oprecht nieuwsgierig te zijn. Dit kunt u doen door te luisteren, samen te vatten en door te vragen (LSD). Luister niet alleen naar wat uw medewerker zegt maar vooral ook hoe. Welke emotie herkent u daarin? Belangrijk is dat u de ander laat uitspreken. Het gaat erom uw medewerkers goed te leren kennen. U wilt informatie die u kunt gebruiken voor het beïnvloeden, inspireren en motiveren van uw medewerkers.

Wat denkt u, kent u uw medewerkers zo goed dat u altijd de juiste snaar raakt? Bent u in staat om uw medewerkers echt belangrijk te maken? En ze zo op de meest effectieve wijze te beïnvloeden? Hoe empathisch bent u eigenlijk of werkt u op basis van het motto: ‘My way or the highway’?

Lees ook
Geluk op het werk

Geluk op het werk

Sommige ondernemers zijn van mening dat je niet gelukkig hoeft te zijn met je werk om succesvol te zijn. En je geen goede relatie hoeft te hebben met je collega’s. Zij vinden dat werk niet persoonlijk is. Al meer dan vijfentwintig jaar ben ik werkzaam in tal van bedrijven, groot en klein: in zowel de publieke als private sector. Op basis hiervan...

De ‘beste leiders’ bestaan niet

De ‘beste leiders’ bestaan niet

Wat denkt u, kunnen Donald Trump, Elon Musk (Tesla), Ralph Hamers (ING), Frans van Houten (Philips), Wiebe Draijer (Rabobank), Feike Sijbesma (DSM), Jan Hommen (KPMG) Dick Boer (Ahold) Jacques van den Broek (Randstad), Mark Rutte, Marcel Boekhoorn (HEMA) maar ook Ghandi en bijvoorbeeld Nelson Mandela, onder alle omstandigheden en in alle situaties succesvol...

Effectief leiderschap

Effectief leiderschap

Kunt u als leider variëren in uw leiderschapsstijl of heeft u (onbewust) voorkeur voor een stijl? Van Hersey en Blanchard is de bekende theorie van Situationeel Leiderschap, gevormd door de gedachte dat de ideale leiderschapsstijl samenhangt met de situatie en dat een goed leider zijn stijl kan aanpassen aan de omstandigheden. Het ene moment stuurt...

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Wat ga je doen?Als operator productie draag je zorg voor de producten die worden bereidt in deze bakkerij. We zijn per direct op zoek naar een ervaren bakker/ operator...

Leerling BBL Artisanaal

Leerling BBL Artisanaal

Wat ga je doen?Gaat er voor jou niets boven de geur van pasgebakken brood? Voor de artisanale bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een leerling BBL. Dagelijks...

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Wat ga je doen?Heb jij altijd al heerlijke brood- en banketproducten willen verkopen? Dan is dit je kans! Een ambachtelijke bakkerij, met meerdere winkels in de...