Inlevingsvermogen

Bakkers-in-bedrijf_jannes_schuiling-210x300 Onlangs was een bekende winkelketen in het nieuws vanwege het feit dat zij tijdens een stoomcursus over klantprofielen stigmatiserende plaatjes gebruiken. Mij gaat het hier niet om de ethische discussie die hierover is losgebarsten, maar om het feit dat ondernemers, bedrijven en marketeers veel belang hechten aan het definiëren en analyseren van hun klanten met het oog op het zo optimaal mogelijk benaderen en beïnvloeden van deze klanten. Elke klant vraagt immers om een eigen, specifieke benadering.

Beter begrijpen

Je kunnen inleven in je klant (de ander) levert veel voordelen op. Bent u in staat om uw klanten echt te raken? En ze zo op de meest effectieve wijze te beïnvloeden? Hetzelfde geldt voor uw relatie met uw medewerkers. Empathie of inlevingsvermogen is een van de belangrijkste eigenschappen voor succesvol leiderschap. Leef u echt in in uw medewerkers en u zult ze beter begrijpen. U krijgt meer inzicht in wat ze beweegt, wat ze voelen en denken, en waarom ze zich zo gedragen zoals ze doen. Dit levert u maar ook de ander veel op. U kunt uw eigen handelen daarop afstemmen.

Natuurlijk is de nodige stevigheid, snelheid, besluitvaardigheid en daadkracht van belang. En verwacht u misschien dat andere mensen net zo assertief zijn als uzelf. In dit geval klinkt empathie als soft. Maar toch wordt het beschouwd als een van de meest belangrijke vaardigheden van een leider.

Of u nu klanten beter begrijpt en meer verkoopt, een team beter met elkaar laat samenwerken of uw individuele medewerkers: uw inlevingsvermogen als ondernemer of manager zal van doorslaggevende betekenis zijn. Probeer uw medewerkers te begrijpen, weet wat ze nodig hebben. Geen mens is immers hetzelfde. Als u het vermogen heeft om in de schoenen van uw medewerkers te gaan staan, zal uw persoonlijke effectiviteit toenemen. U vergroot uw flexibiliteit in de benadering van uw medewerkers.

Wederzijds doel

Gezegd moet worden dat empathie geen truc is. Het is oprechte belangstelling voor de ander en moet altijd een wederzijds doel dienen: dat van u en uw medewerker. Is dit niet het geval dan werkt het contraproductief. U zult als onbetrouwbaar worden ervaren. De ander zal niet het achterste van zijn of haar tong laten zien. Uw missie om de ander echt te leren kennen zal daardoor mislukken.

Oprechte aandacht betekent dat u probeert zonder oordeel naar iemand te kijken en te luisteren, met een open mindset. Laat de ander uitspreken, kijkt de ander

aan en laat de ander duidelijk blijken dat u naar hem of haar luistert. Probeer vooral oprecht nieuwsgierig te zijn. Dit kunt u doen door te luisteren, samen te vatten en door te vragen (LSD). Luister niet alleen naar wat uw medewerker zegt maar vooral ook hoe. Welke emotie herkent u daarin? Belangrijk is dat u de ander laat uitspreken. Het gaat erom uw medewerkers goed te leren kennen. U wilt informatie die u kunt gebruiken voor het beïnvloeden, inspireren en motiveren van uw medewerkers.

Wat denkt u, kent u uw medewerkers zo goed dat u altijd de juiste snaar raakt? Bent u in staat om uw medewerkers echt belangrijk te maken? En ze zo op de meest effectieve wijze te beïnvloeden? Hoe empathisch bent u eigenlijk of werkt u op basis van het motto: ‘My way or the highway’?

Lees ook
Wie ging waar naartoe in 2018? Jaaroverzicht

Wie ging waar naartoe in 2018? Jaaroverzicht

Alle drukke decemberstress bijna voorbij en eindelijk tijd om alle nieuwtjes van 2018 te lezen? Bakkers in bedrijf geeft u nog één keer een overzicht van alle vakgenoten die een nieuwe functie kregen, inclusief de fusies in en fusies in bakkerijsector. JANUARI Dré Eversteijn werd de nieuwe patisserie-adviseur van Friesland Campina. Hij volgde Bart-Jeroen...

Hoe dagvers is  uw personeel?

Hoe dagvers is uw personeel?

Onlangs waren we met een studiegroep van het M.O.C op bedrijfsbezoek. Een van de thema’s was: ‘De toekomst van de ambachtelijke bakkerij’. Op weg naar huis denk ik terug aan de bijeenkomst en passeren de woorden dagvers, inspiratiekaart en personeel. In de dagelijkse praktijk stellen bakkerijondernemers mij vaak vragen op het gebied van personeel. Bijvoorbeeld...

Jaareindetips

Jaareindetips

Het kabinet heeft zijn nieuwe plannen voor de komende jaren weer gepresenteerd en ter behandeling aangeboden aan de Tweede Kamer. Hoe kunt u als ondernemer hier gebruik van maken en belasting besparen? Door nog voor het einde van het jaar in actie te komen! BTW van 6% naar 9% De tariefsverhoging geldt voor alle leveringen en diensten die vanaf 1 januari...

Banketbakker omgeving Amersfoort

Banketbakker omgeving Amersfoort

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Amersfoort zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een...

Groot ambachtelijk broodbakker te Zutphen

Groot ambachtelijk broodbakker te Zutphen

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn werk je met een vast team aan 1 lijn, je wisselt handwerk af met machinaal. En bent met het gehele proces bezig...

Industriele bankerbakkers gezocht, zowel pt als ft, omgeving West Betuwe

Industriele bankerbakkers gezocht, zowel pt als ft, omgeving West Betuwe

Wat ga je doen?Vanwege de groei van ons bedrijf zijn we op zoek naar een parttime of fulltime industriele banketbakker. Als je parttime wilt werken, dan wordt je...