Dikke chocoladelaag als handelsmerk

BIB 2-22 Puccini winkel

Wat doe je als je bonbons te veel hetzelfde vindt smaken? Dan ga je zelf aan de slag en bedenk je een bedrijfsconcept met minder zoete, handgespoten bonbons in een iets groter formaat waarin je echte chocolade proeft. Bij Puccini Bomboni is dat 36 jaar na de start nog steeds het handelsmerk.

Puccini Bomboni. De naam klinkt als een klok, maar wat is de link van deze chocolaterie met de Italiaanse componist Giacomo Puccini? Chocolatier Sabine van Weldam, die sinds 2019 samen met haar man Ivor Brinkman dit bedrijf runt, vertelt: “Onze eerste winkel in de Staalstraat in Amsterdam ging open toen de Stopera werd gebouwd en zo kwamen we op Puccini. Bomboni is in het oud-Italiaans de benaming voor iets grotere bonbons.” En dat is een van de basisideeën waarmee Sabines moeder Ans Soelen - die nu met pensioen is - in 1987 begon met bonbons ‘componeren’.

Spuitzak

Puccini Bomboni ging destijds van start als dessertwinkel met zes bonbons, zes taartjes en zes desserts. “Mijn moeder wilde zich onderscheiden van de bakker om de hoek die ook chocolade verkocht.” Die bonbons kon je in plaats van een dessert eten en waren daarom groter: 30 gram in plaats van de gebruikelijke 12 gram. En dat is nog steeds zo. Net als de filosofie om alle producten zo veel mogelijk met de hand te spuiten. “Toen mijn moeder begon, kreeg ze geen financiering voor mallen dus ging ze met een spuitzak aan de slag.” Inmiddels is de productie wel enigszins geautomatiseerd. De bonbons doorhalen en spuiten gebeurt nog steeds handmatig bij 60 procent van de bonbons. “Daardoor is de vorm anders en werken we echt op ambachtelijke wijze.”

BIB 2-22 Puccini Sabine van Weldam "Chocolade heb ik vanaf dag één het leukst gevonden", licht chocolatier en eigenaresse Sabine van Weldam toe.

De huidige eigenaresse van Puccini Bomboni is net als haar moeder autodidact. Toen ze dertien was, kwam haar moeder op het idee om zelf bonbons te gaan maken. “Ze zat met een doos bonbons op de bank en nadat ze er een paar op had, viel haar op dat ze allemaal hetzelfde smaakten. Daarop besloot ze zelf bonbons te ontwikkelen die niet vet en zoet waren. “‘Dat skip ik eruit’, zei ze.”

De dikkere chocoladelaag, het iets grotere formaat en de vorm zijn het handelsmerk

Kramp

Dit idee mondde uit in bonbons met een ganache van slagroom en een smaakje als basis. Daar zaten wel haken en ogen aan: de bonbons waren minder lang houdbaar, schiftten sneller en de opslag van de ganache was moeilijker. De chocolademakers van Puccini Bomboni vonden echter hun weg hierin en 35 jaar na die memorabele avond waarop het allemaal begon, wordt een deel van het assortiment nog steeds met de hand gevuld of gemaakt. Inmiddels gebruiken ze wel veel ‘slimme’ machines. “We konden 75 kilogram per dag handmatig maken, maar dat punt zijn we allang voorbij”, vertelt Van Weldam enthousiast.
De dikkere chocoladelaag, het iets grotere formaat van de bonbons en de vorm zijn anno 2022 het handelsmerk van Puccini Bomboni. Een deel van de bonbons wordt gespoten; het andere deel wordt gesneden. Van Weldam maakt bijvoorbeeld vierkante pruimenbonbons met splitters erop die daardoor ‘ruig’ ogen. “Mijn moeder zei altijd ‘Je wilt toch echte chocolade eten?’. Ze heeft vanaf het begin een hele simpele, cleane filosofie gehad.” Inmiddels bestaat het assortiment uit zo’n 45 verschillende soorten bonbons. Melk-amandel, sinaasappelschijven en -sticks zijn hardlopers. “Dat zijn gemakkelijke, toegankelijke smaken en er is een brede doelgroep voor. We hebben ook voor specifieke liefhebbers bonbons, zoals een tamarinde of 70 procent cacao bonbons met tijm en peper.” Vegan en suikervrij (nog niet voor de bonbons) zitten ook in de chocoladecollectie.

BIB 2-22 Puccini chocolade

Autodidact

Puccini Bomboni is in 1987 in Amsterdam als dessertwinkel annex lunchroom opgericht door Ans Soelen. Haar dochter Sabine van Weldam was daar vanaf het begin bij betrokken. Hun uitgangspunt was bonbons maken waarbij je met name de chocolade proeft. Daarnaast was een onderscheidende, minder zoete smaak en een andere vorm de basis. Zowel Ans als haar dochter zijn autodidact. Ze hebben het vak van chocolatier in de praktijk geleerd. Sinds 1996 is Puccini Bomboni voor 100 procent een chocolaterie met twee winkels in Amsterdam en één in Utrecht. Het chocoladeatelier (de productieruimte) bevindt zich in Wormer en er is een webwinkel die klanten uit de hele wereld bedient.

Webwinkel steeg 300 procent

Van Weldam experimenteert graag met nieuwe smaakcombinaties. En ja, er mislukt ook wel eens iets. Zo bedacht ze een cappuccinobonbon op basis van een koffieboon uit Honduras met chocolade uit Ghana en een espressovariant van pure chocolade met geroosterde koffiebonen. Het sloeg helaas niet aan. “Waarschijnlijk was het te veel een niche.” Sinds 1996 is Puccini Bomboni gestopt met de verkoop van taartjes en desserts en is het bedrijf succesvol als chocoladewinkel verdergegaan. “Chocolade heb ik vanaf dag één het leukste gevonden”, licht Van Weldam toe. 
Inmiddels zijn er twee winkels in Amsterdam en één in Utrecht. “Corona is heel uitdagend en leerzaam geweest. Net voor de eerste lockdown in 2020 ging onze winkel in Utrecht open. Voor de webwinkel was corona juist goed. Die omzet ging met 300 procent omhoog in drie jaar tijd.”

Duurzame producten

“Het is voor ons een 'sport' om leveranciers met een goede kwaliteit duurzame producten te vinden. We hebben ons in fair trade verdiept”, vertelt Sabine van Weldam. Duurzaam produceren is volgens haar best moeilijk, omdat ze met kleine, lokale leveranciers werkt. “We willen constante kwaliteit leveren en als een bepaald product daaraan niet voldoet, bijvoorbeeld door een mislukte oogst, verkopen we het tijdelijk liever niet.” Puccini Bomboni werkt met de chocolade van het Horizon-project van Callebaut. Van elke kilo die Sabine afneemt, gaat een percentage naar maatschappelijke projecten voor huisvesting en scholing in Afrika. Daarnaast verkoopt Puccini Bomboni duurzame chocolade uit Oceanië, in de buurt van Australië. Verder importeert het bedrijf witte chocolade met Madagascar-vanille van een Italiaanse producent. De namen van deze leveranciers noemt Van Weldam liever niet. “We hebben er veel moeite voor gedaan om ze te vinden.”

Spanningsboog

De productie is drie jaar geleden van Amsterdam, waar de locatie slechts 130 vierkante meter groot was, verplaatst naar Wormer met 1000 vierkante meter. “We werken met vijf mensen in de productie, het zijn vooral vrouwen. Wist je dat vrouwen een iets lagere lichaamstemperatuur hebben dan mannen en dat ze een grotere spanningsboog hebben en daardoor langer geconcentreerd kunnen werken?”
Wat betreft de toekomst wil Puccini Bomboni graag uitbreiden met één tot twee nieuwe winkels. “Maar de productie moet ook mee kunnen groeien. Kwaliteit staat bij ons op nummer 1.”

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Bakkers in de media – week 16

Bakkers in de media – week 16

Pasen in de bakkerij, 125 jarig jubileum bakker Out en Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft tips voor social media. Wat kwam er de afgelopen week voorbij in de media over de bakkersbranche?

Sigep is terug van weggeweest

Sigep is terug van weggeweest

Na twee jaar afwezigheid is de bekende vakbeurs Sigep terug van weggeweest. Eindelijk kon de ijs-, bakkers-, patisserie-, chocolade- en koffiebranche elkaar eindelijk weer ontmoeten van 12 tot en met 16 maart in Rimini.

‘s Werelds beste patissier Roger van Damme is herboren

‘s Werelds beste patissier Roger van Damme is herboren

Roger van Damme werd in 2017 tot ‘Beste patissier van de wereld’ uitgeroepen. Alhoewel al zijn professionele dromen uitkwamen, zit de Nederlander die vooral in België actief is, nog vol ambities. Hij is als herboren uit de coronapandemie gekomen. “Ik wil iets achter laten voor mijn kinderen”. Daarnaast signaleert hij een grote vernieuwingsdrang onder...