Trends in kruidnoten

7 september 2021

De kruidnoten liggen alweer een tijdje in de schappen bij de supermarkt. Reden voor Bolletje om de ontwikkelingen in de kruidnotenmarkt op een rijtje te zetten. Kruidnoten ontwikkelen zich steeds meer tot een najaarsproduct in plaats van een specifiek Sinterklaasproduct. 

Bolletje monitort de kruidnotenmarkt al jaren. Hieruit blijkt de chocoladevarianten kruidnoten, zoals truffel, kokos en karamel, met 52 procent een groter aandeel hebben in het voorseizoen (september t/m begin november) dan de naturel kruidnoten. Na de Sinterklaasintocht groeit de populariteit van naturel kruidnoten naar een marktaandeel van 56 procent. Voor Bolletje betekent dit dat kruidnoten niet langer specifiek een Sinterklaasproduct zijn, maar een najaarsproduct. 

Buitenland

De kruidnotenomzet in Nederland groeit ieder jaar. In 2020 groeide de omzet van Bolletje met 12 procent ten opzichte van 2019. Ook ziet de kruidnotenproducent de vraag vanuit het buitenland stijgen de vraag naar kruidnoten. Zo levert Bolletje dit jaar onder andere in Duitsland, Engeland, Italië en Denemarken. Kruidnoten zijn in deze landen niet gebonden zijn aan 5 december, maar zijn een lekkernij voor rondom de feestdagen. “Het valt op dat deze landen behoudender zijn qua smaakvariatie, maar we verwachten dat daar de komende jaren verandering in komt”, zegt Geert Jan Zandbergen, commercieel directeur Benelux van Bolletje.

Taartsmaken 

Tot slot komen er volgens Bolletje steeds meer kruidnoten in de smaken van taarten en koekjes. De kruidnotenproducent organiseerde samen met Qmusic een kruidnootverkiezing waarbij de consument een nieuwe smaak mocht bedenken. De winnende smaak was Oma’s Appeltaart, het voorgaande jaar Red Velvet Kruidnoten de winnaar. Ook smaken als brownie en cheesecake scoorden goed. Tussen de inzendingen zaten ook andere koekjessuggesties, zoals chocolate-chip-cookies en stroopwafel.

Altijd op de hoogte blijven?