SpecsPlaza verwelkomt duizendste abonnee  

5 mei 2017

SpecsPlaza heeft recent haar duizendste abonnee welkom geheten. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) beheert deze ingrediëntendatabank sinds 1 januari 2014. Dit was het gevolg van de opheffing van het Productschap Akkerbouw. De database is sindsdien volledig geactualiseerd en uitgebreid. Steeds meer toeleveranciers zetten gegevens over hun producten in de database en steeds meer bakkers weten deze te vinden.

Start SpecsPlaza

Het idee voor SpecsPlaza is in 2004 gelanceerd, toen de NVWA strengere etiketteringseisen aan bakkerijen ging stellen. “Doel was om alle actuele informatie over ingrediënten van diverse leveranciers op één plaats te verzamelen en te laten beheren, om te voorkomen dat iedere bakker zelf regelmatig zijn eigen grondstoffenleverancier zou moeten bellen”, aldus Pauline Houtsma, kennisspecialist warenwet van het Nederlands Bakkerij Centrum.

Verbeteringen

Sindsdien is de database voortdurend uitgebreid, verbeterd en verder gevuld. “In 2014 zijn er nieuwe etiketteringsregels van kracht geworden, waardoor de leveranciers extra velden moeten invullen. Omdat het beheer van SpecsPlaza in datzelfde jaar bij NBC kwam te liggen, hebben we toen in één keer een grote slag gemaakt. De website is losgekoppeld van BakkerijPlaza en tweetalig gemaakt, zodat ook buitenlandse leveranciers hiervan gebruik kunnen maken.  De documentatie en gebruiksvriendelijkheid zijn verbeterd en verouderde specificaties kunnen worden verwijderd. Bovendien is de beveiliging verbeterd: wachtwoorden en de testomgeving zijn tegenwoordig versleuteld. Er is hard aan getrokken om de ingrediëntendatabank tot een succes te maken, omdat NBC hierin – net als vele anderen in de branche - een enorm potentieel ziet en zowel de bakker als zijn leverancier hiermee wil ontzorgen.”

Bakkerij Rooth

De duizendste abonnee is Bakkerij Rooth uit Amsterdam. Deze bakkerij sloot zich in januari jongstleden aan bij SpecsPlaza. “Rijkelijk laat”, geeft onderneemster Linda Rooth toe. “Maar ik krijg steeds meer vraag vanuit mijn klanten naar allergenen. Omdat ik dit onderwerp meteen goed wilde oppakken, heb ik mij aangesloten bij SpecsPlaza. Hier heb ik alle benodigde informatie binnen handbereik.”

De bakkerij in de Plantagebuurt is vooral bekend om haar mueslibollen, volkorenbrood en wortel-notencake. “We verkopen veel belegde broodjes en leveren ook aan horeca en hotels in Amsterdam. Een van onze klanten is een natuurwinkel, die graag op schrift wil hebben wat er precies in onze producten zit. Dat kan ik nu uitstekend bieden.”

Rooth vindt SpecsPlaza toegankelijk en gebruiksvriendelijk. “We verbazen ons er wel over wat er allemaal wel niet in je grondstoffen zit. Daarom leg ik het boek dat ik over allergenen heb gemaakt niet zomaar in de winkel. Mijn collega en ik kijken er zelf in als iemand vragen heeft over onze producten. We willen er graag onze eigen uitleg bij kunnen geven.”

Industriële bakkerijen

Het aantal gebruikers van SpecsPlaza is sinds 2014 gestegen van 546 naar meer dan duizend. Ook steeds meer industriële bakkerijen weten SpecsPlaza te vinden. “Softwareontwikkelaar AFAS heeft onlangs een koppeling met SpecsPlaza gerealiseerd, waardoor relevante gegevens uit SpecsPlaza direct in het managementsysteem van hun bakkerijklanten kunnen worden ingeladen”, vertelt Houtsma. Ook het aantal leveranciers met vijf of meer specificaties van artikelen neemt toe. Het aantal actieve specificaties in de databank is daarmee in drie jaar tijd gegroeid van 7.560 naar ruim twaalfduizend.

Houtsma: “SpecsPlaza is een unieke databank. Enerzijds herbergt de database alle actuele informatie vanuit de grondstoffenleveranciers. Anderzijds stelt het je in staat een etiket te maken dat aan de wettelijke regels voldoet, omdat alle benodigde informatie daarvoor in de database is opgeslagen. Het aantal leveranciers van softwarepakketten die door een koppeling met SpecsPlaza etiketten kunnen opstellen en printen, is na de overname toegenomen van vier naar zes. Dat biedt de bakker meer keuze. Kortom: op SpecsPlaza vind je als bakker alles wat je nodig hebt als het gaat om je ingrediënten: niet alleen voor een juist etiket, maar ook als achtergrondinformatie richting je klant.”

 

Altijd op de hoogte blijven?