Ongekend talent

cover ongekend talent 550x744

In de voedingsmiddelenbranche groeit het tekort aan medewerkers. Een van de manieren om dat gat mogelijk te vullen, is om buiten de gebaande paden te gaan. Het boek ‘Ongekend Talent’ kan hierbij helpen als je overweegt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te gaan zetten. ‘Ongekend talent’ heeft een ambitieuze ondertitel, namelijk: ‘Eindelijk iedereen werk’. Wat de schrijvers van dit boek willen bepleiten, is dat er voor iedereen betekenisvol werk te doen is, als ze maar de juiste kansen krijgen.

Bartel Geleijnse was in 2010 één van de oprichters van The Colour Kitchen, een restaurantketen in Utrecht waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen worden opgeleid. Volgens Geleijnse is er onder de 1,3 miljoen werkloze Nederlanders namelijk meer dan genoeg talent te vinden, maar blijft dit talent doorgaans onbenut. Geleijnse wil ondernemers dan ook graag op dit ‘ongekende talent’ wijzen, eerst met zijn restaurants en nu dus met dit boek. Dit boek is dan ook vooral gericht op ondernemers en niet zozeer op mensen die een baan zoeken.

‘Ongekend talent’ is geen boek dat werklozen vertelt hoe ze zichzelf beter in de markt zetten, maar dat de markt vraagt waarom het voor deze mensen soms zo moeilijk wordt gemaakt. De schrijvers houden hiermee een pleidooi voor sociaal en inclusief ondernemen. Een van de hoofdstukken heet bijvoorbeeld ‘Het sociale systeem is stuk’, en door het hele boek heen wordt de lezer opgedragen niet te snel over mogelijke werknemers te oordelen. Daarbij benadrukken de auteurs wel dat ze sociaal ondernemen niet alleen als liefdadigheid zien. Volgens hen is het beter voor mensen om te werken dan om met een uitkering thuis te zitten, is het ook in het algemeen beter voor Nederland én levert het bedrijven veel op om aan nieuw talent te komen.

‘Ongekend talent’ is een boek geschreven vanuit een sterke persoonlijke visie. Om deze toon te zetten gaat het eerste hoofdstuk over Geleijnse zelf, op zowel persoonlijk als zakelijk gebied. In de overige hoofdstukken is het verhaal van The Colour Kitchen leidend voor het boek; bijna alle thema’s die Geleijnse behandelt worden aan de hand van zijn eigen zakelijke ervaringen beschreven. De directe ervaring met sociaal ondernemen die Geleijnse meebrengt, zorgt ervoor dat dit boek naast nieuwe inzichten ook veel praktische informatie bevat. De adviezen die Geleijnse geeft, zijn over het algemeen gericht op sociaal ondernemen en inclusiviteit, maar kunnen ook nuttig zijn voor iedereen die een eigen bedrijf heeft of wil oprichten. Daarnaast geeft Geleijnse ook specifiek advies over het zelf opleiden van nieuwe werknemers, wat immers de doelstelling van The Colour Kitchen is. ‘Ongekend talent’ is interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in sociaal ondernemen.

 

Dossiers
Lees ook
Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar

Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar

In het boek Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar geeft Björn Deusings praktische tips over time management en slimmer werken. Hij belooft hogere productiviteit, meer rust en een zes-urige werkdag.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

Goed teamwerk - Karin Derksen

Goed teamwerk - Karin Derksen

Lukt het jou en je team om het beste resultaat uit de samenwerking te halen? Heeft iedereen er plezier in en zijn alle betrokkenen tevreden? Als dat niet (altijd) lukt, ben je geen uitzondering. Zowel in de praktijk als uit onderzoek blijkt dat het rendement en werkplezier in teams vaak tegenvalt.