NBC presenteert Trendrapport Bakkerijsector

Bakkerij school opleiding

Donderdag 27 januari presenteerde het Nederlandse Bakkerij Centrum het Trendrapport Bakkerijsector. Het rapport toont langjarige feiten en cijfers van de bakkerijsector, die de sterktes en zwaktes van de branche aangeven. Tijdens het online event schoven verschillende vakspecialisten aan om te discussiëren over stellingen gebaseerd op de rapportgegevens.

NBC-directeur Mirjam Kortekaas zegt tijdens de presentatie over het trendrapport: “Het rapport staat voor verbinding die we binnen de bakkerijsector tot stand willen brengen. Hopelijk is dit rapport geen eindpunt maar het startpunt van veel moois dat nog gaat komen.”

Jongeren op de arbeidsmarkt

In de dagelijkse praktijk merken bakkers dit al, maar ook uit het rapport blijkt dat er vooral op de arbeidsmarkt in de branche nog grote uitdagingen liggen. “Er zijn weinig jongeren die willen toetreden tot het vak en er is een verhoogde uitstroom van oudere medewerkers. Daar moeten we iets mee als sector”, zegt Mirjam Kortekaas. Een punt van discussie zijn de werktijden binnen de branche. Jongeren die de arbeidsmarkt betreden, kijken anders naar de balans tussen werk en privé, waardoor bijvoorbeeld nachtwerk de sector minder aantrekkelijk maakt voor een nieuwe generatie. Ook speelt duurzaamheid hierbij een rol, zegt Kortekaas. “Een duurzaamheidsagenda zorgt bij jongeren voor relevantie. Bij hen gaat het niet alleen om de vraag: ‘Wat vind ik leuk?’ Maar ook om: ‘Waar draag ik iets bij?’”

Imagoverbetering

Een ander punt van discussie is het imago van de (ambachtelijke) bakkerij. Het positieve imago van brood en volkoren groeit en er is meer aandacht voor aspecten als gezondheid en duurzaamheid. Het NBC denkt dat er voor bakkers nog veel kansen liggen voor verdere imagoverbetering en ziet positieve vooruitzichten op het gebied van trends.

Kortekaas geeft aan het eind van de presentatie aan dat het NBC graag een actieve rol speelt in het omzetten van de discussiepunten naar concrete acties.

Het volledige rapport is nu te lezen via deze link.
De komende tijd belicht Bakkers in bedrijf meer belangrijke onderdelen uit het rapport op de website.

 

Dossiers
Lees ook
Bijna een derde van Nederlanders denkt: “hoe donkerder het brood, hoe gezonder”

Bijna een derde van Nederlanders denkt: “hoe donkerder het brood, hoe gezonder”

29% van de Nederlanders is het eens met de stelling “hoe donkerder het brood, hoe gezonder.” Dit blijkt uit het jaarlijkse GfK-onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) waarin de kennis, houding en consumptie van brood in Nederland in kaart zijn gebracht. Daarnaast geeft 64% aan brood op kleur uit te kiezen. Dit terwijl kleur niet bepalend...

Opgeruimd beginnen aan de decemberdrukte

Opgeruimd beginnen aan de decemberdrukte

Ondanks de zware tijd maken we ons in de bakkerij op voor de drukste, maar ook mooiste tijd van het jaar: december. De feestelijke decemberverpakkingen en exclusieve grondstoffen stromen binnen en daar komen binnen afzienbare tijd de mooie producten nog bij. Grote kans dat het met die extra voorraad qua hygiëne snel bergafwaarts gaat. Met deze voorbereidingen...

Week van het Brood 2023: Vol van volkoren

Week van het Brood 2023: Vol van volkoren

Het NBC organiseert begin 2023 weer de Week van het Brood, met deze editie het motto: “Volkoren, vol vezels, vol smaak.”

Altijd op de hoogte blijven?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief