Deze week verscheen het boek GROOT over Arthur Dontje, de man die Dobla groot maakte.
Zijn ouders beginnen in de jaren vijftig met Dobla: een groothandel in bakkerijgrondstoffen voor ambachtelijke bakkers in Noord-Holland. Ruim zestig jaar later verkoopt Arthur Dontje dit bedrijf, inmiddels uitsluitend gespecialiseerd in chocolade decoraties, voor een astronomisch bedrag aan een Italiaanse firma. Dobla produceert op dat moment op drie verschillende continenten, levert aan 63 landen, heeft meer dan vijfhonderd mensen in dienst en een omzet van 55 miljoen euro. Het bedrijf is de grootste producent van chocolade decoraties ter wereld en heeft toonaangevende, internationale bedrijven als klant. Hoe bereik je zo’n succes in één mensenleven? Het heeft te maken met een plan en een visie. Met de juiste mensen om je heen verzamelen, met (heel) groot denken en iedere dag weer scherp aan de wind zeilen. Met hindernissen onderweg zo snel mogelijk inkapselen en aan anderen overlaten, zodat je zelf het vizier op die stip aan de horizon kunt houden. Bovenal gaat het om risico’s durven nemen. Zijn verhaal is nu te lezen in GROOT.
De opbrengst van dit boek gaat in zijn geheel naar de Barry Foundation. Kijk voor meer informatie op www.barryfoundation.nl.
In Bakkers in bedrijf 10 staat een recensie van het boek en binnenkort starten we via de sociale media van Bakkers in bedrijf en Vakblad IJS een winactie.