Koffie
Multiscope deed een grootschalig onderzoek onder bijna 5.000 Nederlanders: de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens. Uit dat onderzoek blijkt dat we in 2023 € 1,1 miljard besteedden bij koffie- en lunchketens. Gemiddeld gaven we € 15,- per bezoek uit.
In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde rekening voor een gezelschap bedroeg € 15,-, wat een totale besteding van € 1,1 miljard betekent.
Meeste besteed bij lunchrooms
Bij acht ketens bleek de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt, met als topscorers de ketens Anne&Max en Brownies&Downies, waar de gemiddelde besteding € 28,- is. Het gemiddelde bedrag is het laagst bij ketens waar bezoekers relatief vaak hun bestelling afhalen. In het onderzoek komt Julia’s daarbij het laagst uit, met een gemiddeld bedrag van € 7,-.