Bij Bakkerij Oude Wesselink in Ruurlo is de lach nooit ver weg. Voor Sandra ter Bogt is de sfeer in de bakkerij van essentieel belang. Hoe houden ze die opgewekte stemming erin? Wat is hun geheim achter het succes van deze dorpsbakker in de Achterhoek?

Kwaliteit van het product

In een bakkerij moet het vooral gezellig zijn, vindt Sandra. “Kijk, ons geheim is natuurlijk in de eerste plaats ons product. Je moet topkwaliteit leveren, daarom bekendstaan, dan komen mensen terug. Wij vinden dat we heel mooie producten verkopen: brood, banket, chocolade en ijs uit het hogere segment. De bakkers in Lichtenvoorde doen super hun best om onze producten op dat hoge niveau te bereiden. Elke ochtend wordt het hier vers geleverd, komt er een bus vol brood deze kant op. En dan zijn wij aan zet.”

 Alles begint met liefde voor het product, weet Sandra uit ervaring. “Ik kom niet uit een bakkersfamilie, maar vond brood altijd al een mooi product. Iedereen eet brood. En die geur, hè? Die is altijd goed. Wat zeggen mensen als ze 's ochtends bij de bakker komen? Wat ruikt het toch lekker! Dat is waar je het voor doet, dat je een mooi product in de winkel hebt liggen dat mensen graag meenemen. Dat je trots bent om het te verkopen.” 

 Klantvriendelijkheid

”Klantvriendelijkheid is onze afdeling”, vervolgt Sandra. “Daar moet je absoluut geknipt voor zijn. Je kunt hier gaan staan en denken: het is allemaal wel prima, maar zo werkt het natuurlijk niet. Je moet aan het werk gaan met de nodige gezelligheid: dit ga ik doen vandaag! Opgewektheid, energie, dat zit er zeker in bij ons. Dat wordt in zekere mate ook gecreëerd. Als je bij Oude Wesselink komt werken, dan wordt er van je verwacht dat je flexibel, met opgeheven hoofd en altijd goedgemutst klanten helpt. Zij zijn belangrijk, zij zijn een deel van jouw salaris. Een baaldag kun je hebben, maar wij zeggen altijd: dan zet je je Mickey Mouse-face op, dan komt het ook goed.”

 Alle begin is moeilijk. Ook dat van een medewerker in een bakkerswinkel. “Ik was eerst ook onwennig. Vooral klantcontact vond ik lastig. Dat merk ik ook aan nieuwe meisjes die in onze winkel komen werken. De producten hebben ze gauw onder de knie, maar het praatje met klanten moet groeien. Ik zie meisjes binnenkomen, 17, 18 jaar, nog nooit brood gesneden, maar na een jaar ken je ze niet meer terug. Mondig geworden, altijd vriendelijk, handig. Joh, als ze dat eenmaal hebben, ze ontwikkelen mensenkennis en kennen het karakter van ons klantenbestand, dan kunnen ze ook zelf een winkel runnen.”

Meer weten over de Bakkerij Oude Wesselink? Lees dan het complete artikel van Thijs Tomassen in het aankomende nummer van Bakkers in bedrijf 4-2019. Dit nummer verschijnt 3 mei. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Altijd op de hoogte blijven?