Belastingdienst helpt ondernemers bij administratie

Belastingdienst_administratie

Foto: Belastingdienst

Ondernemers kunnen hun belastingszaken op drie manieren regelen. Via administratiesoftware, via een fiscaal dienstverlener of via de website van de Belastingdienst. Maar welke manier past bij welke ondernemer? De Belastingdienst zet de verschillende manieren om je belastingzaken te regelen op een rij, zodat ondernemers zelf een afweging kunt maken welke manier het beste bij hun onderneming past.

“Alle ondernemers moeten een goede administratie bijhouden om aangiften te kunnen doen bij de Belastingdienst", zegt Ferry Hoogerheijde, voorlichter bij de Belastingdienst. "Je kunt dit in een spreadsheet-programma doen, maar ook met administratiesoftware. Je administratie en aangifte uitbesteden aan een fiscaal dienstverlener is ook een optie. Wat het beste bij je past, hangt af van jouw onderneming en de complexiteit van je administratie.”

Administratiesoftware

Veel startende ondernemers beginnen hun administratie vaak met eigen tools, zoals Excel. Zodra een bedrijf begint te draaien, neemt de administratie toe en ook de kans op fouten. Administratiesoftware kan dan een uitkomst zijn. Denk in dit geval aan online boekhoudpakketten. 

  • Via de meeste administratiesoftware kunnen ondernemers de btw-aangifte direct uit het pakket indienen bij de Belastingdienst. Dit betekent geen dubbel werk of fouten bij het overtypen.
  • Ook kunnen ondernemers vaak toegang geven aan bijvoorbeeld een fiscaal dienstverlener om te helpen bij de aangiftes.
  • Het gebruik van de administratiesoftware kost geld. De kosten zijn vergelijkbaar met een telefoonabonnement en het eerste jaar is meestal gratis. De kosten zijn zakelijk aftrekbaar.
  • Kiest een ondernemer voor administratiesoftware? Dan is internetverbinding nodig voor het doen van de administratie. Daar staat tegenover dat ondernemers op iedere plek realtime bij de administratie kunnen en hun gegevens goed beveiligd zijn.

Fiscaal dienstverleners

Sommige ondernemers besteden hun belastingzaken liever uit. Bijvoorbeeld omdat ze meer tijd willen besteden aan ondernemen of weinig weten over fiscale zaken. Zij kiezen er dan voor om een fiscaal dienstverlener zoals een accountant of een belastingadviseur in te schakelen.

  • Fiscaal dienstverleners zijn bekend met de fiscale regels en de eisen van de Belastingdienst. Zo kunnen ze goed belastingadvies geven en helpen bij het doen van een correcte aangifte.
  • Het inschakelen van een fiscaal dienstverlener kost geld.
  • De meeste fiscaal dienstverleners gebruiken administratiesoftware. Sommige bieden de mogelijkheid om hun software te gebruiken, zodat zij op afstand kunnen meekijken. Vraag een adviseur altijd naar de mogelijkheden.

Mijn Belastingdienst Zakelijk

Ondernemers die een relatief eenvoudige administratie hebben kunnen voor het regelen van belastingzaken gebruikmaken van het ondernemersportaal van de Belastingdienst: Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z).

  • Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk doe je als eenmanszaak met DigiD of eHerkenning
  • Heb je een bv en is je bedrijf een rechtspersoon? Je kunt dan inloggen met eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH3. Wil je eHerkenning alleen gebruiken voor het doen van je belastingaangifte en hoef je niet in te loggen bij andere organisaties? Dan kun je kiezen voor het speciale ‘Belastingdienst EH3 inlogmiddel’. Voor dit inlogmiddel is een compensatieregeling beschikbaar. Kijk voor meer informatie op belastingdienst.nl/eherkenning of vraag het aan via de website van het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Let op!

Het oude portaal ‘Digitaal aangeven ondernemers’ kunnen ondernemers nog tot februari 2022 gebruiken voor de btw-aangifte. Daarna moet de aangifte gedaan worden via Mijn Belastingdienst Zakelijk of één van de andere mogelijkheden. Ondernemers moeten er rekening meehouden dat ze eHerkenning moeten aanvragen.

 

 

Dossiers
Lees ook
Gedrag van de consument in kaart

Gedrag van de consument in kaart

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de bakkerswinkel eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in op ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering: drie recente ontwikkelingen ten aanzien van consumentengedrag.

Pot met geld?

Pot met geld?

Regelmatig wordt gezegd of gedacht dat iets wel gefinancierd kan worden door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf (SFB). Een evenement of andere activiteit? Het SFB kan wel betalen. Toch? Laten we de feiten daarover weer even op een rij zetten.

Bakkers in de media – week 11

Bakkers in de media – week 11

Stijgende kosten, acties voor Oekraïne en Belgische bakker opent bakkerij in Nederland. Wat kwam er deze week over de bakkersbranche voorbij in andere media?