Bakkers in de media | Week 45-2023

18 november 2023 Bas deHaan via Wikimedia
Kleine ondernemers worstelen met het tekort aan personeel, bakker en wederom veel aandacht voor de crompouce: over de hype, de jurische onenigheid en de gevolgen voor de grondstoffen. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Bakkers

"Gebrek aan personeel funest voor kleine ondernemers en leefbaarheid van het dorp", kopt Tubantia. Wegens gebrek aan personeel moeten steeds meer bakkerijen, slagerijen en cafés hun deuren sluiten. 

De broodkar van bakkerij Smits in Tienray stopt na meerdere bedreigingen te hebben ontvangen. De eigenaren stonden twee weken met hun omgebouwde foodtruck, maar heeft door de bedreigingen besloten per direct te stoppen met de broodkar, schrijft De Limburger

In het AD aandacht voor Bakkerij Jansen uit Den Ham die zich Hofleverancier mag noemen. De bakkerij gaat al vier generaties over van vader op zoon en bestaat 100 jaar. Het Predicaat Hofleverancier wordt toegekend aan bedrijven die aan vooraanstaande plaats innemen in hun regio en minimaal 100 jaar bestaan. 

Bakkerij Olinga uit Bierum wint prijs voor lekkerste oudewijvenkoek en gevulde koek van Nederland op de Nederlandse bakkersvakwedstrijden in Heerenveen, meldt Het Dagblad van het Noorden. 

Een bakkerij moet haar medewerker een schadevergoeding van 71.000 euro betalen, schrijft RTL Nieuws. Na een bedrijfsongeval werd de man onder druk gezet zijn werk te hervatten, wat door spanningen uiteindelijk resulteerde in psychische klachten. 

Producten

“Het beste brood heeft geen broodverbeteraar nodig, alleen water, bloem en zout”, vertelt zuurdesembakker Joris van Duijnhoven aan BN de Stem. Hij maakt uitsluitend brood zonder toevoegingen, van zelfgemaakt desem. “Het probleem is dat er geen wettelijke bepaling is, die voorschrijft dat je geen gist mag gebruiken.” 

De week was er weer veel nieuws over de crompouce. NPO Radio 1 vraagt Hidde de Brabander naar zijn mening. Zolang hij goed is gemaakt, vindt hij de crompouce best lekker. "Dit is nu een hype. Ik denk dat het nog eventjes blijft en dan wegzakt."

Sittard-Geleen Nieuws bezoekt Bakkerij Mestrom, die met een eigen variant komt: de Nónnepouce. Deze bestaat uit een Nónnevot, gefrituurd deeg in de vorm van een strik, gevuld met banketbakkersroom en afgewerkt met roze glazuur.
Ook in Meppel is de crompouce populair, meldt de Meppeler Courant. “De hype is echt verbazingwekkend; het slaat in als een bom.”

Ook was er juridische onenigheid over de crompouce. Onder andere op Nu.nl staat dat Ulrika Menig in 2020 de gevulde croissant zou hebben bedacht, en de merknaam heeft laten registreren. Een dag later maakt Nu.nl bekend dat supermarktketens Jumbo en Albert Heijn vanwege de claim van Menig de crompouce voortaan aanbieden onder een andere naam, namelijk als tompoucecroissant en AH Tompouce Croissant.

Grondstoffen

En tot slot de hype rondom de crompouce heeft ook gevolgen voor de grondstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Foodbusiness. Hieruit blijkt dat er meer vraag is naar de grondstoffen boter en suiker.

 

Altijd op de hoogte blijven?