Bakkers in de media | Week 25-2023

23 juni 2023 Charlotte Kwakkelstein Otto Norin via Unsplash

Bakkers sluiten de deuren terwijl andere uitbreiden, dalende eierprijzen en het jaarverslag van Royal Smilde. Wat lazen we afgelopen week over de branche. Een greep uit de media.

Bakkers

Onder de kop 'Bakker sluit, bakker breidt' besteedt De Limburger aandacht aan drie familiebedrijven in de Limburgse bakkerswereld. Een van drie sluit de winkel, terwijl de andere twee juist uitbreiden. 

“Toen bakker Anne Rutgers begin 2021 aankondigde zijn bakkerij te sluiten wegens gebrek aan opvolging, stonden er een paar betrokken dorpsbewoners op en richtten Stichting Proef Lokaal Bakkerij Rutgers op”, meldt Omroep Het Hogeland. Nu, twee jaar later is er een mooi team opgebouwd met 7 vaste medewerkers en 15 vrijwilligers.

In De Jutter aandacht voor De Haarlemse Bakker. Het familiebedrijf opende afgelopen vrijdag 16 juni een negende winkel in Santpoort. Het bedrijf bestaat sinds 2000 en wordt gerund door de familie Van Esdonk.

In NH Nieuws nog een artikel over het faillissement van Bakkerij Kees Gutter. Vrijdag 16 juni bakten ze de laatste broodjes. Eigenaren Els en Greetje Gutter maakte de week ervoor bekend dat ze de deuren moesten sluiten. “Na zestig jaar komt er een eind aan het familiebedrijf met zeven vestigingen in de regio Waterland.”

RTV Noord neemt een kijkje achter de schermen bij jubilerend Knol’s koek. Het familiebedrijf bestaat dit jaar honderd jaar. “Ondanks twee branden en hogere kosten wijkt Edwin Knol – kleinzoon van oprichter Egge – niet van het bakkers-pad.”

Bakkerij De Jonge opende deze week in Budel een nieuwe winkel met lunchroom. Met een oppervlakte van zo’n 200 vierkante meter biedt het nieuwe onderkomen meer mogelijkheden vertelt eigenaresse Angela de Jong aan het AD. "Ons assorti­ment is uitgebreid met wat luxer gebak."

Grondstoffen

Royal Smilde kende vele tegenslagen in 2022 met een lock-down, personeelstekort, dure granen, zonnebloemolie en gasprijzen, meldt het Friesch Dagblad. Toch wisten ze het jaar positief af te sluiten met een bedrijfsresultaat van 8,1 miljoen euro.

“Op de eierenmarkt zijn de effecten van de nieuwe ronde duidelijk zichtbaar. De eierprijs daalt namelijk nog altijd in een rap tempo”, meldt FoodBusiness. “Hoelang de daling door blijft zetten is echter maar de vraag. Volgens de Rabobank zullen de eierprijzen namelijk permanent hoger blijven. Al lijkt de Verenigde Staten op het moment de uitzondering die de regel bevestigt.”

Altijd op de hoogte blijven?