10 jaar Puur voor de bakker

15 mei 2019

De afgelopen tien jaar bezochten bakkers met Sonneveld maar liefst twintig steden. Daarnaast organiseerde Sonneveld achttien workshops en talloze andere kennissessies. Dat jubileum werd gevierd op dinsdag 14 mei, met een feestje met passend thema: met boardingpassen en paspoorten werden de bezoekers mee op reis genomen. Om – van elkaar – te blijven leren.

“Dit is een feestje om te vieren dat we dit nu tien jaar doen, en ik wil gelijk zeggen dat we doorgaan met dit programma omdat het werkt.” Directeur Pim van der Breggen opende het feest. Tien jaar lang werkt Sonneveld nu met het programma Puur voor de bakker waar bakkers middels hun inkopen bij Sonneveld punten sparen die ze vervolgens kunnen inzetten om mee op inspiratiereis te gaan. Hij vervolgt: “We gaan door omdat het werkt, maar ook omdat er nog zorgen zijn. Daarom wil ik zeggen: blijf u als ambachtelijke bakker afvragen waarin u exclusief bent, onderscheidend. Blijf kritisch, maak uw producten natuurlijker en bijzonderder. Om u daarbij te ondersteunen blijven we jullie inspireren.”

Goede ideeën aan elkaar knopen
Dat inspireren gebeurde deze middag ook. Van der Breggen hoopt de aanwezigen te kunnen inspireren tot ‘sociale innovatie’. “Gebruik bestaande dingen die iemand al bedacht heeft, en doe er iets nieuws mee. Je hoeft het niet te zoeken in technische ontwikkelingen, dat doen Uber en Airbnb – om twee goede voorbeelden te noemen – ook niet. Huizen bestonden al, taxi’s, apps en websites ook. Je moet goede ideeën alleen nog aan elkaar knopen. “Met dat doel stelde Sonneveld een afwisselend programma samen waarbij bakkers workshops konden volgen. Van Toekomstgericht ondernemen en Consumententrends tot de praktische bijeenkomsten Smartphone productfotografie en Krijtbord inspiratie. Natuurlijk ontbraken Brood & banketdemo’s niet en voor de geïnteresseerden was er ook een bijeenkomst over de wereld van koffie.

Andere werktijden voor dertigers
Van een tekort aan vakmensen tot veranderende eetmomenten en consumenten die beleving willen; als bakker heb je met allerlei trends en ontwikkelingen te maken. Welke zijn het belangrijkst en hoe ga je daarmee om? Niets zo fijn als met andere bakkers praten over hoe die het aanpakken, dus dat gebeurde dan ook in de sessie ‘Toekomstgericht ondernemen’. De mogelijkheden om zelf invloed uit te oefenen, varieerde van ‘andere werktijden want twintigers en dertigers willen geen 50 uur werken’ tot andere producten ontwikkelen zoals granola, broodtapas en groentesnacks. “Als mensen minder feestjes vieren met taart, dan moeten we zorgen dat we voor andere feestjes ook lekkers kunnen leveren.”

Bewerk je foto’s met Instagram
De brood en banketdemo’s leverden ook aan-elkaar-knoop-innovaties op. Van compound in Kokos Frietjes om ze een bijzondere smaak te geven tot zonnebloempitten in de harde wener kruimelbodem van de Appel Karamel Hazelnoot Plaatcake. Van al die producten maak je vervolgens mooie foto’s met je smartphone om ze te delen op Instagram en andere sociale media. Ook hier hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Met wat tips over een mooie achtergrond, andere attributen in beeld en de stand van je camera (niet inzoomen, uitsnedes maken kan altijd nog) maak je met je telefoon al snel hele mooie foto’s. En voor de nabewerking kun je alle mogelijkheden van Instagram gebruiken om bijvoorbeeld de kleuren, het contrast en de scherpte-diepte nog aan te passen.

Zorg er dan voor dat die mooie foto’s passen bij jouw stijl. In de workshop over Consumententrends draaide het vooral om de vraag: waarin ben jij onderscheidend ten opzichte van andere bakkerijen in jouw regio (en ten opzichte van de supermarkt)? Door je die vraag steeds te stellen, bij je producten, bij je winkelinrichting, bij je communicatie-uitingen creëer je jouw stijl. Let daarbij op de veranderende demografie; de helft van Nederland is 50+ en er zijn steeds meer eenpersoonshuishoudens bijvoorbeeld. Wat betekent dat voor jouw zaak en je assortiment (zo heeft een bakker de dorpel bij zijn deur laten weghalen zodat mensen met een rollator makkelijker binnen kunnen komen).

Na een middag vol nieuwe inzichten en ideeën, konden de bakkers tot slot in het voorjaarszonnetje met elkaar napraten tijdens een diner geserveerd vanuit foodtrucks. Een mooie afsluiter van 10 jaar Puur voor de bakker. Op naar de volgende tien jaar.

Sonneveld Sonneveld

Altijd op de hoogte blijven?