Verantwoord aanbod supermarkten stijgt

4 november 2010

Supermarkten verkopen steeds meer verantwoorde producten. Op dit moment hebben winkels gemiddeld 90 biologische producten in de schappen liggen. Een jaar geleden waren er dat nog 78. Dat blijkt uit de jaarlijkse EKO-tellingen van Milieudefensie en Solidaridad.

Het gemiddelde aantal fairtrade producten is gestegen naar 20 vergeleken met 15 producten vorig jaar.

Met gemiddeld 210 biologische producten per filiaal is Plus net als de vier voorgaande jaren de best presterende keten. Het aanbod van Plus is na een lichte daling vorig jaar, dit jaar met maar liefst 35 producten gestegen. Jumbo bezet met 200 producten de tweede plaats. Coop is van de koplopers de grootste stijger en komt dit jaar op nummer drie uit.

Opvallend is dat de gewone supermarktfilialen van Albert Heijn goed uit de bus komen met gemiddeld 156 EKO-producten. De speciale 'AH to go' winkels voor de snelle aankoop onderweg eindigen echter helemaal onderaan de ranglijst. Gemiddeld verkopen deze winkels slechts twee biologische producten. Dat zijn evenveel producten als de Aldi.

De EKO-Award voor het beste supermarktfiliaal gaat dit jaar naar de Plus aan de Arnhemseweg in Amersfoort. Deze winkel telt meer dan duizend EKO-producten, meer dan tien keer zo veel als gemiddeld in Nederland. De Fair Trade-Award gaat dit jaar naar de Jumbo aan de Beren in Groningen. De winkel verkoopt bijna 500 fairtrade producten.

Ook als supermarktketen scoort de Jumbo uitstekend door voor het vijfde jaar op rij de meeste fairtrade producten te verkopen. Gemiddeld heeft de keten 69 eerlijke producten in de schappen, twaalf producten meer dan vorig jaar. Plus staat op de tweede plaats met 35 fairtrade producten en Albert Heijn op de derde plaats met 32 van deze producten.

Lees hier het rapport EKO-tellingen 2010.

Altijd op de hoogte blijven?