Veel broodnamen veranderen met de komst van het vernieuwde Warenwetbesluit. Snapt de klant het nog?
Tarwebrood, multikorn, maisbrood. Als bakker zit u nog in het proces van het doorvoeren van de wijzigingen in de broodbenamingen, of zelfs het vernieuwen van de receptuur. Nu langzaamaan het einde van de overgangstermijn dichterbij komt, vraagt u zich af hoe klanten dit straks ervaren, en hoe u dit aan klanten overbrengt.
Het zal voor klanten wellicht even wennen zijn, wanneer ze andere broodnamen op de schapkaart zien. Van het bekende tarwebrood blijkt dan een witte en volkoren variant te zijn. En maisbrood heet straks misschien wel ‘wit tarwemaïsbrood’. Fantasienamen mogen gelukkig nog steeds, zolang ze niet strijdig zijn met de officiële benaming.
En toch, zoals met zoveel veranderingen, zullen klanten snel gewend raken. Ze gaan tenslotte in hun aankoop ook veel af op vorm of decoratie. Wat levert deze grote wetswijziging dan precies op?
Gouden Windei
‘Hoe donker, hoe gezonder?’. Recent publiceerde de Keuringsdienst van Waarde alsook de Telegraaf erover. Het blijft voor consumenten een lastige. Het vernieuwde Warenwetbesluit Meel en brood maakt aan dit misverstand een einde. Ook ‘het Gouden Windei’ uit 2017 staat nog vers in het geheugen. Waarbij het Goudeerlijk maïsbrood van een grote, gele supermarktketen door voedselwaakhond Foodwatch de dubieuze trofee kreeg. In het brood zou namelijk helemaal geen maïsmeel voorkomen. Maar liefst vijftienduizend consumenten brachten hun stem uit op het meest misleidende product van dat jaar. Bijna dertig procent van hen koos voor het brood.
Kritische consument
Consumenten worden steeds kritischer. Ze willen weten waar hun voedsel vandaan komt, welke ingrediënten erin zitten en wat dit product betekent voor hun gezondheid. Daarom volgen consumenten het nieuws van organisaties als Foodwatch op de voet. Items over voeding in het kritische televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde worden goed bekeken en massaal gedeeld op social media. Het programma duikt met regelmaat op het thema brood, op zoek naar een zogenaamd spraakmakend verhaal. Ook magazines van organisaties als de Consumentenbond, de Hartstichting of zorgverzekeraars worden door uw klanten gespeld. De consument van 2022 is op zijn hoede en krijgt enorm veel juiste én onjuiste informatie over voeding en gezondheid toegespeeld. U helpt de consument door zo transparant mogelijk te werken én communiceren!
Schouders eronder
Maak gebruik van de bijeenkomsten die verschillende branchepartijen volop organiseren. Of raadpleeg de informatie en het Stappenplan uit ons Dossier Warenwetbesluit op onze website.
Kortom: De nieuwe regels zorgen voor meer transparantie en dus voor meer waardering en vertrouwen bij de consument: óók bij de klant die dagelijks in uw winkel staat. Zet daarom nu samen de schouders eronder, voor een goed imago van onze sector en het voorkomen van nog een Gouden Windei.
NBC helpt u om de nieuwe regels in de praktijk te brengen via nieuwsberichten en hulpmiddelen. Gebruik bijvoorbeeld het Stappenplan of de rekentool in ons Dossier Warenwetbesluit Meel en brood op NBC.nl/ warenwetbesluit. Komt u er niet uit of heeft u een andere vraag? Mail mij op kennis@nbc.nl.