Ondernemingsscan: 'concurrentie houdt de organisatie scherp'

22 juni 2011

In het kader van de ondernemingsscan is bij bakker Ron Ossendrijver een concurrentieonderzoek uitgevoerd. Bij een concurrentieonderzoek wordt er precies uitgestippeld hoe de concurrenten te werk gaan, hoeveel het er zijn en waar de concurrenten gevestigd zijn. Deze informatie kan de bakker perfect helpen met het onderscheiden van de eigen organisatie ten opzichte van de concurrent.

Concurrentieonderzoek

De filialen van bakker Ron Ossendrijver worden op een aantal punten, vergeleken met andere bakkers, maar ook met supermarkten die in zijn verzorgingsgebied zitten. Een aantal punten waarop vergeleken wordt, zijn onder andere, uitstraling/ sfeer, assortiment/ verkrijgbaarheid, onderscheidend product, prijsvergelijk, personeel en bereikbaarheid.

Daarbij worden de twee filialen van Bakker Ron Ossendrijver als basis genomen en scoren 'de concurrenten' beter of slechter. Zodoende krijgt Bakkerij Ron een goed inzicht in waar de organisatie momentaal staat ten opzichte van de concurrentie. De uitkomsten van het concurrentieonderzoek worden in de uiteindelijke analyse van de ondernemingsscan meegenomen. Het concurrentieonderzoek is namelijk een onderdeel van de ondernemingsscan. Behalve dat het concurrentieonderzoek veel bruikbare informatie oplevert, houdt het de eigen organisatie en het personeel scherp.

Doel

De NBC ondernemingsscan geeft de ondernemer concrete ‘tools’ in handen om proactief mee aan de slag te gaan. Doel van de scan is om meer klanten te krijgen of de huidige klanten meer te laten besteden, zodat de omzet uiteindelijk wordt vergroot.

Voor meer informatie over de NBC ondernemingsscan, neem contact op met uw accountmanager, Jasper van Dongeren 06-50 580 453 of André Wijnhorst 06-50 898 946.

Altijd op de hoogte blijven?