NBC Ondernemingsscan: diepte-interview

6 juli 2011

Het Nederlands Bakkerij Centrum is hét kennis- en adviescentrum voor de bakkerij. Iedere twee weken levert het NBC een bijdrage aan de Servicebrief van Bakkers in bedrijf in de vorm van ondernemersadvies. NBC ontwikkelde namelijk de Ondernemingsscan warmee de bakker in één keer inzicht krijgt in alle onderdelen van de bedrijfsvoering, waardoor hij direct prioriteiten kan stellen. We volgen bakker Ron Ossendrijver uit Deurne in dit proces.  

NBC ondernemingsscan: Diepte-interview


In de Servicebrief volgen we al enkele weken Bakker Ron Ossendrijver uit Deurne die een scan in zijn organisatie laat uitvoeren. De NBC ondernemingsscan geeft de ondernemer concrete ‘tools’ in handen om proactief mee aan de slag te gaan. Doel van de scan is om meer klanten te krijgen of de huidige klanten meer te laten besteden, zodat de omzet uiteindelijk wordt vergroot.

Verschillende onderdelen ondernemingsscan

Er zijn inmiddels verschillende onderdelen (onderwerpen) van de ondernemingsscan de revue gepasseerd. Bij de ondernemingsscan staat onderzoek centraal, zowel in- als extern. Zo is het medewerkerstevredenheidsonderzoek, het klanttevredenheidsonderzoek en het concurrentieonderzoek uitvoerig aan bod gekomen. Tevens is er aandacht besteed aan het verzamelen van de postcodes. Dit wordt gedaan om er voor te zorgen dat de bakker inzicht krijgt in de eigen klanten, het verzorgingsgebied en in (eventuele) verschillende filialen.

Diepte-interview

Naast de bovenstaande onderzoeken is er recentelijk een interview gehouden met ondernemer en bakker, Ron Ossendrijver. Het interview (onderdeel van de ondernemingsscan) moet inzicht geven in hoeverre de ondernemer actief is met het toekomstperspectief (missie, visie en doelstellingen) en de ondernemersvaardigheden.

  • Belangrijke vragen worden gesteld, zoals:
  • 'Heeft u inzicht in uw primaire en secundaire marktgebied?'
  • 'Is er sprake van toevloeiing en afvloeiing van consumenten?'
  • 'Op welke wijze geeft u vorm aan de promotie van uw onderneming en uw producten?'
  • 'Kunt u kort aangeven hoe u uw personeelsbeleid verwerkt in de algehele strategie van de onderneming?'

Daarnaast worden alle marketing P’s uitgediept en een cijfermatige analyse gemaakt (aan de hand van de jaarrekening). Alles mondt uit in een sterkte- en zwakteanalyse van de onderneming.

Voor meer informatie over de NBC ondernemingsscan, neem contact op met uw accountmanager, Jasper van Dongeren 06-50 580 453 of André Wijnhorst 06-50 898 946.

Altijd op de hoogte blijven?