Marketingadvies: onderzoek hoog in het vaandel

8 juni 2011

Het Nederlands Bakkerij Centrum is hét kennis- en adviescentrum voor de bakkerij. Iedere twee weken levert het NBC een bijdrage aan de Servicebrief van Bakkers in bedrijf in de vorm van ondernemersadvies. NBC ontwikkelde namelijk de Ondernemingsscan warmee de bakker in één keer inzicht krijgt in alle onderdelen van de bedrijfsvoering, waardoor hij direct prioriteiten kan stellen. We volgen bakker Ron Ossendrijver uit Deurne in dit proces.

NBC ondernemingsscan: onderzoek hoog in het vaandel


Vorige keer hebben wij beschreven hoe Jasper van Dongeren, Bakker Ron Ossendrijver en zijn medewerkers de kick-off op 27 april hebben ervaren. De medewerkers zijn geïnformeerd en geënthousiasmeerd over het project. Nu is het de hoogste tijd om de vervolgstappen te beschrijven. Bij de ondernemingsscan staat onderzoek centraal, zowel in- als extern. Wat houdt dat precies in?

Verzamelen van postcodes

Een belangrijk onderdeel van de ondernemingsscan is het verzamelen van de postcodes van klanten (consumenten) gedurende drie weken. Dit om er voor te zorgen dat de bakker inzicht krijgt in de eigen klanten, het verzorgingsgebied en in (eventuele) verschillende filialen. Zo krijgt de bakker een goed beeld van de demografische en sociaaleconomische kenmerken van zijn klanten.

Bij het verzamelen van de postcodes krijgt de klant direct een kaartje mee voor een klanttevredenheidsonderzoek. De klant is koning, een oude Nederlandse spreuk die door ondernemers vaak wordt gebruikt. Onder de invullende klanten wordt vanuit Bakker Ron Ossendrijver een heerlijke vlaai verloot. Dit is een extra stimulans voor een klant om de enquête in te vullen. Vragen die centraal staan tijdens het klanttevredenheidsonderzoek: Hoe tevreden zijn uw klanten? Hoe kunt u zich verbeteren? Wat kunt u doen om klanten te behouden, meer loyaal en meer promotor van uw bedrijf te maken? Welke zaken kunt u oppakken om efficiënter en effectiever te werken?

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Daarnaast is Bakker Ron Ossendrijver gestart met het medewerkerstevredenheidsonderzoek onder alle medewerkers van de bakker. Hierbij komen de meningen, verwachtingen en oordelen van het personeel over een scala van factoren naar voren. In het medewerkerstevredenheidsonderzoek komt onder andere het dagelijkse werk, de werksfeer, de arbeidsomstandigheden, de ontwikkelingsmogelijkheden, de werkdruk en waardering (beloning) voor de medewerkers, het management en de organisatie aan bod.

Voor meer informatie over de NBC ondernemingsscan, neem contact op met uw accountmanager, Jasper van Dongeren 06-50 580 453 of André Wijnhorst 06-50 898 946.

Altijd op de hoogte blijven?