Hello goodbye

28 november 2010
Martijn Verkerk

Zondagavond 3 oktober jongstleden kwam ik samen met achttien andere leden van Bakery Nexus aan in de aankomsthal van luchtha- ven Schiphol. Eén van de leden riep direct: “Staat Joris Linssen van het programma ‘Hello Goodbye’ er?”. De presentator was helaas nergens te bekennen en dus konden wij ons enthousiaste verhaal niet vertellen. Drie dagen lang verbleven we met Nexus namelijk in wereldstad Barcelona om culinaire inspiraties op te doen. En dat is gelukt! Omdat wij onze ervaringen niet via het tv-programma konden delen, doen we dat graag via deze column.

Een stad als Barcelona maakt indruk met haar prachtige gebouwen, mooie winkelpanden, lekkere tapas en goede cava’s. Een paar dagen in een andere omgeving verblijven, verschillende patissiers, chocolatiers en bakkerijen bezoeken, werkt verfrissend. “Het is altijd goed eens om je heen te kijken”, vinden verschillende leden. Bij de patissiers en chocolatiers overheerst de creativiteit. Zo verkoopt Bubó macarons in éénpersoonsverpakkingen en bonbons en marshmallows op stokjes, kan bij chocolatier Cacao Sampaka van een chocoladeproeverij worden genoten en presenteert toppatissier Oriol Balaguer zijn producten in unieke transparante verpakkingen in diverse vormen. “In Nederland kunnen we daar nog veel van leren; je verpakking zo bijzonder en uniek maken dat het onderscheidend is”, aldus één van de leden.

De bakkerijen gaan terug naar de basis. Zo heeft bakkerij Turris het karakteristieke, authentieke brood opnieuw geïntroduceerd om zich beter te kunnen onderscheiden in de markt. De eigenaar laat het bakproces graag zien. “Zorg voor openheid, laat klanten meekijken in de bakkerij. Dat vergroot de betrokkenheid en zorgt voor honderden bezoekers per dag!”

Bij al deze ondernemingen draait het om de kernwoorden liefde, passie en vakmanschap. Zonder deze drie ingrediënten is het niet mogelijk de consument te verleiden. Hoe druk u het ook heeft, maak tijd vrij om (samen met uw personeel) uw grenzen te verleggen en ideeën op te doen. Wees onderscheidend, origineel en laat die ingredienten zien. De consument zal het waarderen en niet alleen ‘Hello Goodbye’ tegen u zeggen, maar vooral ‘See you later…’.

Meer ideeën opdoen? Bekijk dan de foto’s op www.bakerynexus.nl of www.bakkersinbedrijf.nl, knop Reportage.

Altijd op de hoogte blijven?