‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

BIB 4-22 Foodbase

Foto: Unsplash

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Bakkers in bedrijf 2 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In dit vervolgartikel vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.

Consumenten weten tegenwoordig steeds meer over voeding. Ze gaan hier dus ook bewuster mee om en het aantal calorieën en voedingsstoffen spelen een grote rol bij de keuze voor voeding. De klant van nu zoekt daarom steeds vaker functionele voeding die is afgestemd op leefstijl en lichaam en voeding die van nature functionele voedingsstoffen bevat (of hiermee is verrijkt). Hoe speel je als versspecialist in op die vraag zonder jouw hele assortiment aan te passen? Claims kunnen je hierbij helpen.

Onderscheid jouw product

Een claim is een vrijwillige bewering die aangeeft dat een product een bepaalde eigenschap heeft. Met een claim onderscheid je jouw product van vergelijkbare producten. je benadrukt namelijk bepaalde eigenschappen van jouw product en geeft de klant meer informatie over het product. Veel voedingsmiddelenproducenten maken daarom ook al gebruik van claims. De kans is groot dat je al een product verkoopt waar een claim op staat. Verkoop je cola light? Dan verkoop je een product met een voedingsclaim.

Verschillende claims

Er zijn veel verschillende claims en iedere claim heeft zijn eigen voorwaarden. Het is wel belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen voedings- en gezondheidsclaims. Een voedingsclaim zegt wat over de voedingskundige samenstelling van een product, bijvoorbeeld over de hoeveelheid vezels: 'Bron van vezels'.
Een gezondheidsclaim vermeldt iets over het effect van een product of voedingsstof in het product op je gezondheid: 'Jodium bevordert de energiestofwisseling'.

Wanneer maak je een claim?

Je mag natuurlijk niet zomaar claims over producten maken, producten moeten aan strikte voorwaarden voldoen en de NVWA houdt hier toezicht op. Zo mag je een product alleen ‘light’ noemen wanneer het gehalte energie (kcal), suiker of vet van het product minimaal 30 procent lager is dan dat van een vergelijkbaar product. Om een voedings- of gezondheidsclaim te maken, moet je dus weten hoeveel voedingsstoffen jouw product bevat of wat de voedingswaarde van jouw product is. Daarnaast mag een claim niet misleidend, verwarrend of dubbelzinnig zijn en moet altijd voldoen aan de voorwaarden.

Soorten claims

Hoewel we in de praktijk vooral claims tegenkomen over eiwitten ('eiwitrijk'), suiker ('suikerarm'), vetten ('bron van omega-3-vetzuren') en voedingsvezels ('vezelrijk'), zijn er ook andere beweringen mogelijk. Dat biedt kansen. Wist je bijvoorbeeld dat claims niet altijd teksten zijn? Je kunt een claim ook verwerken in bijvoorbeeld symbolen of illustraties. Een voorbeeld is het symbool voor glutenvrije producten.
Een afbeelding is trouwens niet altijd een claim. De NVWA geeft bijvoorbeeld aan dat een afbeelding van een hart op een doos chocolade met een strik met daarop 'Voor Valentijn' geen claim is.
Wanneer hetzelfde hart op een product staat met een voedingsclaim over verzadigd vet en natrium is het hart wel een gezondheidsclaim. De afbeelding geeft namelijk de indruk dat het product een positieve invloed heeft op je hartgezondheid.
De hele context is dus van belang om te beoordelen of een uiting een claim is of niet.
In principe kan het gebruik van claims waardevol zijn voor iedereen die voedingsmiddelen verkoopt, maar je haalt er het meeste uit als je weet wat de koopmotieven van jouw klanten zijn.

Claims voor jouw bedrijf

De algemene trend is dat mensen gezonder willen eten, maar geldt dat ook voor jouw klanten? Misschien komen mensen juist wel naar jouw winkel voor wat lekkers en maakt het aantal calorieën niet uit. Voordat je met claims begint, wil je dus goed nadenken over wat je ermee wilt bereiken en of het bij jouw bedrijf past. Het is bijvoorbeeld wel handig om na te denken over het gebruik van claims als je een product met veel eiwitten hebt, maar dat nog niet zo hard loopt.
Als je weet dat de doelgroep die interesse heeft in producten met veel eiwit wel naar uw winkel komt, is het misschien handig eens uit te zoeken of je de claim 'eiwitrijk' voor het product mag gebruiken.

Over FoodBase

FoodBase ontzorgt ondernemers in de versbranche met een breed palet aan opvolgbare diensten, van hygiëne-advies tot gebiedsanalyses en trainingen. Wij geloven in de kracht van samenwerking. Samen zetten we de mooiste prestaties neer en maken we het verschil. Meer weten? Kijk op onze website foodbase.nl of mail naar: info@foodbase.nl.

Meer over
Lees ook
Gedrag van de consument in kaart

Gedrag van de consument in kaart

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de bakkerswinkel eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in op ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering: drie recente ontwikkelingen ten aanzien van consumentengedrag.

Profiteer optimaal van de feestdagen!

Profiteer optimaal van de feestdagen!

De decembermaand komt er weer aan. Hoe kan ik mijn omzet in die periode verhogen?

Hygiënetips voor softijs

Hygiënetips voor softijs

“Het mooie weer staat voor de deur en dat betekent: ijsjes verkopen. En met de stijgende temperaturen, stijgt ook mijn omzet. Ik werk met een softijsmachine om een lekker luchtig ijsje te maken, maar hoe ga ik hier hygiënisch mee om?” We vragen tips aan Harry van Etten, inspecteur hygiëne bij FoodBase.