Gaat het nou goed of slecht met de bakkerijsector?

22 november 2008
vraagbaak_09_2008_page1_image2

Samengaan van bakkerijbedrijven, dalende klantenaantallen, toenemende concurrentie, personeelstekorten en minder animo om voor het bakkersvak te kiezen*. Bakkers lezen berichten met deze sombere inhoud over de bakkerijsector regelmatig in de media. Ursula den ouden, marketinganalist bij het Nederlands Bakkerij centrum, schetst een genuan ceerder beeld.

“Het beeld over de toekomst van de bakkerijsector wordt sterk gekleurd door de invalshoek van waaruit naar de sector wordt gekeken. Dat het aantal bakkerijbedrijven in de afgelopen jaren behoorlijk is geslonken, is juist. In 1980 waren er nog bijna 5.000 bakkerijbedrijven, nu zijn dat er circa 2.300. We zien dat er in de bakkerijsector een geleidelijke schaalvergroting plaatsvindt. Het aantal verkooppunten neemt namelijk sinds 2000 weer toe. Zo heeft een bakker in het MKB momenteel gemiddeld 2 verkooppunten ten opzichte van 1,4 in 2000.”

Kansen voor de sector

“Het aantal klanten dat bij de bakker over de vloer komt, is de afgelopen jaren geleidelijk aan gedaald en ze komen er minder vaak. Daar staat tegenover dat het merendeel van de consumenten steeds meer besteedt en bereid is te betalen voor kwaliteit. Dit geldt zeker voor ouderen, die een belangrijke doelgroep vormen voor de bakkerswinkel. De toenemende vergrijzing biedt dus kansen voor de bakkerijsector. Bovendien zijn er volop mogelijkheden om met uw assortiment in te spelen op belangrijke consumententrends, zoals gezondheid, gemak en genieten.”

*Het personeelstekort en de dalende belangstelling voor het bakkersvak, zijn besproken in de Vraagbaak van oktober.

Altijd op de hoogte blijven?