Auto van de zaak

22 januari 2008
Cees de Waal

De auto van de zaak, een jaarlijks terugkerend onderwerp. Enerzijds omdat onze regering bijna elk jaar weer wat veranderd in de regeling en anderzijds omdat het zo complex is dat velen niet weten hoe het precies zit.

Veranderingen 2008

In 2008 veranderen er twee belangrijke zaken. De bijtelling voor de ‘gewone’ (bestel)auto van de zaak is met ingang van 1 januari 2008 verhoogd van 22% naar 25%. Voor zeer zuinige auto’s gaat de bijtelling in 2008 juist omlaag van 22% naar 14%. Om voor dit percentage in aanmerking te komen mag de CO uitstoot van de auto niet uitkomen boven bepaalde grenzen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen auto’s die op diesel rijden en auto’s die op benzine rijden.

Auto van de zaak of juist in privé?

Ook dit is een regelmatig terugkerende vraag. Indien u een auto zowel zakelijk als privé gebruikt kunt u kiezen of u de auto als privé- of als ondernemingsvermogen wilt aanmerken. Bij deze keuze moet rekening worden gehouden met een groot aantal factoren zoals:

  • de waarde van de auto nu;
  • de cataloguswaarde;
  • aftrek van de Omzetbelasting;
  • een correctie van de Omzetbelasting wegens privégebruik;
  • aantal gereden kilometers;
  • de verhouding zakelijk/privé
  • overige kosten zoals brandstof en verzekeringen;

- etc.

Gezien het grote aantal factoren dat hierbij een rol speelt, is het op voorhand niet mogelijk aan te geven wat in welke situatie voordeliger is. In zijn algemeenheid kan men stellen dat nieuwe en duurdere tweedehands auto’s, beter zakelijk dan privé kunnen worden aangeschaft. De fiscale bijtelling weegt dan op tegen de kosten in de zaak. Indien u besluit de auto van de zaak naar privé te halen is het van belang dat dit gebeurt tegen een zakelijke prijs. Zorg dus voor een taxatierapport. Zorg er ook voor dat het kenteken op uw naam gezet wordt.

Auto’s van de zaak, personeel

Voor personeel dat in een (bestel)auto ook privé rijdt, geldt eveneens een fiscale bijtelling van 25%. Deze bijtelling moet verwerkt worden in de loonadministratie. De Belastingdienst gaat er van uit dat als er niets is geregeld, dat er sprake is van privégebruik.

financieel_01_2008_page1_image2Om een bijtelling te voorkomen, kunnen werknemers een verklaring geen privégebruik aanvragen bij de Belastingdienst. Met deze verklaring hoeft u dus geen bijtelling toe te passen in de loonbelasting. Tenzij u ervan op de hoogte bent dat de werknemer toch privé rijdt in deze auto. De werknemer moet overigens wel zelf kunnen aantonen dat hij niet privé rijdt. Hiervoor is een sluitende kilometeradministratie nodig.

Het kan ook zijn dat het niet toegestaan is de auto voor privé ritten te gebruiken doordat:

  • het de werknemer schriftelijk is ver boden de auto privé te gebruiken. Het alleen vastleggen van het verbod wordt door de Belastingdienst niet als voldoende beschouwd. Het is nodig dat het verbod aantoonbaar wordt gecontroleerd en dat bij overtredingen passende sancties worden opgelegd.
  • De auto buiten werktijden bij het bedrijf worden gestald en de sleutels ingeleverd zijn. Ook hier geldt dat het aannemelijk gemaakt moeten worden aan de Belastingdienst dat de auto’s op het bedrijf achter blijven.

Overleg vooraf met de Belastingdienst is aan te bevelen.

Indien een bestelauto door meerdere gebruikers wordt gebruikt, is het moeilijk vast te stellen hoe het zit met het privégebruik per werknemer. Om die reden is het toegestaan dat de werkgever de belastingheffing van zijn werknemers voor zijn rekening neemt. Dit kost hem € 300,- belasting per bestelauto per jaar.

Controles

Tot slot willen we nog opmerken dat de Belastingdienst steeds intensiever controleert of auto’s inderdaad niet privé worden gebruikt. In het nieuws heeft u waarschijnlijk al gelezen dat ze foto’s maken bij pret- en vakantieparken en dergelijke. Daarnaast kan de Belastingdienst gebruik maken van gegevens van lease maatschappijen, garages, maar ook bijvoorbeeld van Justitie (verkeersovertredingen). Met al deze gegevens kunnen ze controleren of u inderdaad niet privé rijdt maar ook of uw sluitende kilometeradministratie wel juist is..

Auto van de zaak, al met al een ingewikkelde materie. Overleg met uw adviseur of bij u alles in orde is en om vervelende naheffingen te voorkomen.

Altijd op de hoogte blijven?