Zeelandia neemt familiebedrijf over

19 september 2010

Met de overname van Aldia investeert Zeelandia in het verkrijgen van een leidende marktpositie in fruit voor toepassingen in banket. 

Koninklijke Zeelandia Groep b.v. heeft Aldia dinsdag overgenomen. Het Belgische familiebedrijf wordt gezien als technologisch marktleider op het gebied van fruitvullingen, decoratiegeleien en bakvaste confituren voor toepassing in de banketbakkerij. Koninklijke Zeelandia Groep, eigendom van de familie Doeleman, zet daarmee een belangrijke kwalitatieve stap in het realiseren van haar missie.

 

"Het is onze ambitie om productleider te worden in fruit voor de banketbakkerij", zegt Roelof Krist, algemeen directeur Koninklijke Zeelandia Groep. "Na forse investeringen in onze fruitproductie in Tsjechië in de afgelopen jaren vinden we met Aldia de perfecte aansluiting op die missie. Met de overname van het topmerk Aldia halen we niet alleen een goed renderend bedrijf in huis dat in alle opzichten prima aansluit bij onze organisatie, we verkrijgen daarmee ook unieke, hoogwaardige technologie, waarmee we ons kunnen onderscheiden in de markt."

 

Het huidige Aldia werd in 1927 opgericht door Leon Thienpont en hield zich bezig met het inblikken van fruit, verkregen uit de eigen boomgaarden. Sindsdien heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een technologisch hoogstaande producent van fruitproducten met afnemers over de hele wereld. De kleinzonen van de oprichter, gedelegeerd bestuurders Jean-Ignace en Bernard Thienpont, leiden momenteel het bedrijf samen met Jan Haentjens, commercieel directeur. Op zoek naar toegevoegde waarde en technologische kennis initieerde Zeelandia de eerste verkennende gesprekken. "Met het familiebedrijf Zeelandia voelden we meteen een vertrouwensband", zegt Jean-Ignace Thienpont. "Men begreep niet alleen het belang van aansluitende culturen, maar ook dat we kansen krijgen verder te groeien. Naast ons bestaande distributienetwerk zal de Zeelandia-organisatie met haar wereldwijde netwerk van dochters, joint ventures en distributeurs nog meer mogelijkheden bieden. Een dergelijke kans op continuïteit en verdere groei konden we niet voorbij laten gaan. Daar komt bij dat onze technologie binnen Zeelandia een rijke voedingsbodem vindt en dat geeft beide bedrijven de gelegenheid op een hoger niveau te presteren."

Guido Janssen, directeur commercie Koninklijke Zeelandia Groep, geeft aan dat ook vanuit commercieel oogpunt beide bedrijven perfect op elkaar aansluiten ten aanzien van segmenten, regio's en producten: "We zien uitstekende kansen voor fruitvullingen en jams binnen onze wereldwijde organisatie. Onze positie in industrie gaan we verder uitbouwen met behulp van de unieke productie- en verpakkingslijnen van Aldia. Daarnaast voorzien wij een grote mate van synergie met onze productielocatie in Tsjechië voor wat betreft inkoop en kennisuitwisseling."

Altijd op de hoogte blijven?