Verpakkingsdrukkerij groeit: flexibiliteit en slimme logistiek

19 juli 2010

Grote flexibiliteit voor de klant, technische innovatie, betrouwbare kwaliteit en oog voor detail leveren Drukkerij De Vries in Sneek mooie groeicijfers op in een bedrijfstak die in zwaar weer verkeert.

Drukkerij De Vries Vouwkartonnage heeft zich als verpakkingsdrukkerij sinds de overname in 1994 door Jan Streppel volledig gericht op het produceren van vouwkartonnages voor de food- en de nonfood industrie. Naast de duidelijke keuze inzake de product-marktcombinatie legt de drukkerij zich toe

 

op innovatie en flexibiliteit.

Door de prepress-procedure en de productieplanning zo in te richten dat de klant kort voor het aanvangen drukken (circa 24 uur) haar velindeling kan bepalen, scoort de drukkerij hoog bij klanten voor wie het essentieel is dat ze door weers- of marktinvloeden (bijvoorbeeld bij verpakkingen voor ijs of software) op het laatste moment kunnen vaststellen ‘hoeveel' en van welke soort gedrukt moeten worden. "Hierdoor bouwen we een enorme klantloyaliteit op', vertelt directeur Streppel. "Los van het feit dat je zo 'kort' op de marktvraag zit, is een bijkomend positief facet dat het werkkapitaal (voorraad) gunstig beïnvloed wordt.' Als één van de eerste vouwkartonnage bedrijven in Nederland heeft de drukkerij de beschikking over zeskleuren drukpersen met dubbele laktorens. Hiermee worden niet alleen verpakkingen met hoogglans UV-lak geproduceerd, maar ook inline met hoog- en matglans dispersielak.

Waar andere grafische bedrijven het erg moeilijk hebben, is Drukkerij de Vries gefocust op groei. De plannen voor de komende twee tot vijftien jaar liggen klaar. Er zijn drie lay-outs beschikbaar: één van de huidige situatie, een tussenstap en de situatie zoals die over tien tot vijftien jaar zal zijn waarbij de omzet is verdrievoudigd. De nieuw te kopen machines zijn al in de lay-out getekend. Overal is plaats gemaakt voor nieuwe machines. Een stuk grond ter grootte van een voetbalveld ligt gereed om bebouwd te worden. Zodra dat nodig is, wordt een nieuw magazijn gebouwd. Streppel: "De groeiplannen zijn gebaseerd op deels autonome groei en deels groei door overnames. Dat laatste is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden in de markt."

 

Duidelijke keuzes en een uitermate betrouwbare kwaliteit leveren. Dat ziet Streppel als de succesfactoren: "De basis van het succes is ook de zeer rationele bedrijfsvoering, waardoor de

kostenstructuur waarschijnlijk voorloopt op die van concurrenten." Voor Drukkerij De Vries is opleiden van medewerkers cruciaal. Een aantal jaren geleden is de drukkerij uitgeroepen tot het Beste

Leerbedrijf van Nederland. Met vakkennis, technische innovatie en flexibiliteit is Drukkerij De Vries Vouwkartonnage uitgegroeid

tot een toonaangevende onderneming die ook midden in de economische crisis mooie resultaten behaalde.

 

 

 

Altijd op de hoogte blijven?