Steeds meer kant-en-klaar in bakkerij

4 augustus 2010

Brood- en banketzaken verkopen steeds meer kant-en-klare producten en het omzetaandeel van de verkoop van brood neemt gestaag af. Dit blijkt uit het onderzoek van Van Es Marketing Services onder brood- en banketzaken in Nederland.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het Marketingrapport Brood- en Banketzaken 2010.

Uit het onderzoek onder brood- en banketzaken van Van Es Marketing Services blijkt dat de verkoop van kant-en-klare producten bij brood- en banketbakkers een steeds groter omzetaandeel vertegenwoordigt. Werd in het jaar 2005 slechts 7 procent van de omzet behaald met de verkoop van kant en klare producten, anno 2010 is dit omzetaandeel gestegen tot 17 procent. Tegelijkertijd is het omzetaandeel van de verkoop van geheel zelf gebakken producten met 10 procent gedaald. Aan de (lichte) stijging van de verkoop van afgebakken producten lijkt een einde te zijn gekomen.

Bij het bestuderen van de omzetsamenstelling naar productgroep blijkt dat het omzetaandeel van de productgroep brood (groot/klein) in de loop der jaren flink is afgenomen bij een doorsnee brood- en banketzaak. Deze productgroep vertegenwoordigde in 2003 nog 56 procent van de omzet. In 2005 betrof het 53 procent, in 2007 49 procent, en anno 2010 is het omzetaandeel van de verkoop van brood verder afgenomen tot 42 procent.

Aan het onderzoek hebben 243 ondernemers van brood- en banketzaken deelgenomen, die 526 brood- en banketzaken vertegenwoordigen. Het onderzoek is middels een combinatie van telefonische en online enquêtes uitgevoerd in mei en juni 2010. Meer informatie over het Marketingrapport Brood- en Banketzaken 2010 staat op www.marktdata.nl.

Altijd op de hoogte blijven?