Nudging stimuleert verkoop biologisch

11 juli 2023 Redactie Food Rijk Zwaan/Bionext

Nudging op de winkelvloer beïnvloedt de verkoop van biologische producten. In een onderzoek gebruikten elf supermarkten tien weken lang nudgingtechnieken voor drie biologische groenten. De omzet steeg gemiddeld met 21 procent. Brancheorganisatie Bionext wil daarom dat supermarkten deze technieken structureel gaat gebruiken.

“De vraag naar biologische voeding moet structureel gestimuleerd worden, om naar 15% te groeien in 2030, de ambitie in het actieplan Groei van biologische productie en consumptie dat vorig jaar door het ministerie van LNV is gepresenteerd”, aldus Bionext.

Onderzoek

Voor het onderzoek gebruikten elf supermarkten – vijf Albert Heijns en zes Jumbo’s – in Noord-Brabant nudgingtechnieken voor drie biologische producten met een hoge omloopsnelheid. Dit waren de Sweet Palermo puntpaprika, komkommers en trostomaten. In tien weken steeg de omzet gemiddeld met 21%. De interventies werden

Er werden drie nudgingtechnieken toegepast die in eerdere pilots effectief bleken: positieve framing (‘kies voor smaak, kies voor biologisch’), Social Proofing (’95 procent van de mensen koopt biologisch’) en Reassurance (‘bedankt dat je kiest voor biologisch’). Een bordje bij het biologische schap met ‘Kies voor smaak’ zorgde voor de grootste stijging (25 procent), gezamenlijk zorgde de interventies voor een gemiddelde stijging van 21 procent.

Groei aandeel biologisch

“We zien dat structureel stimuleren op de plek van aankoop, zeer effectief is”, zegt Michaël Wilde, directeur Bionext. “De vraag moet omhoog en meerdere onderzoeken laten zien dat dit werkt. Om die reden denken we dat dit een hele adequate invulling kan zijn van het actieplan om de markt te laten groeien. Want het is duidelijk dat de vraag omhoog moet als we met biologisch willen groeien.”

De resultaten van dit voorjaar waren zelfs beter dan in 2022, toen er ook interventies op de winkelvloer werden getest. Alle interventies lieten een stijging in de verkoop zien. Daardoor kan geconcludeerd worden dat meer ruimte op de winkelvloer, meer aandacht en meer uitleg allemaal zorgen voor een stijging van de afzet biologisch.

Bereidheid consument

De meerderheid van de consumenten geeft aan dat ze bereid zijn meer te betalen als ze overtuigd zijn van de voordelen van biologische producten (67,9 procent). Dit geeft het inzicht dat kennis overbrengen op de consument van groot belang is om hen biologisch te laten kopen. 72,6 procent van de respondenten geeft aan dat de promotiekaartjes niet zijn opgevallen. De nudgingcampagne in de supermarkt zorgt ervoor dat we consumenten onbewust een duwtje in de rug krijgen om vaker voor biologisch te kiezen.

Dit jaar volgen er nog meer interventies op de winkelvloer, op onder andere biologische zuivel en vlees, als onderdeel van de driejarige Europese promotiecampagne ‘de mooiste boodschap is bio’. Brancheorganisatie Bionext, initiatiefnemer van de campagne, beoogd hiermee de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk te vergroten.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?