Kanshebbers Food Valley Award 2010 zijn bekend

14 juli 2010

NSure, Smilde Bakery en de VanDrie Group zijn door de Food Valley Award vakjury uitgeroepen tot de meest onderscheidende initiatieven op het gebied van innovatie, samenwerking en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Met de uitreiking van de Food Valley Award bekroont de stichting Food Valley het meest innovatieve initiatief binnen de voedings(gerelateerde)industrie. De jury heeft uit de inzendingen drie initiatieven genomineerd. De uitreiking vindt plaats tijdens de Food Valley Conferentie op 7 oktober in CineMec in Ede.

Appels en peren worden in een korte periode geoogst en vervolgens onder speciale condities opgeslagen om jaarrond kwalitatief goed en gezond fruit te kunnen leveren. De kwaliteit van het fruit na langdurige bewaring hangt sterk af van de conditie bij inslag, die wordt bepaald door teeltomstandigheden en oogstmoment. In samenwerking met partijen uit de fruitsector (veilingen en telers) ontwikkelde NSure een innovatieve technologie, gebaseerd op metingen van genactiviteit. “De technologie maakt het mogelijk om het optimale oogstmoment te voorspellen en om direct na de oogst te voorspellen of een partij al dan niet langdurige bewaring kan doorstaan. Partijen met een hoog risico kunnen direct worden afgezet of kort worden bewaard. Het beperkt het financiële risico voor teler en handelaar maakt de fruitproductie efficiënter en duurzamer”, aldus Monique van Wordragen, algemeen directeur NSure.

De Zócijs, het verantwoorde saucijzenbroodje
Het saucijzenbroodje is met een jaarlijkse omzet van zo’n 200 miljoen stuks een van de meest verkochte snacks in Nederland, de omzet van ‘de saucijs’ stijgt nog elk jaar. Maar het saucijzenbroodje scoort niet positief door het hoge aantal calorieën.
Voor Smilde Bakery in Edam, onderdeel van het familiebedrijf Royal Smilde te Heerenveen en producent van patisserie, snacks, seizoensbanket en koek voor de professionele gebruiker, was dit aanleiding om te streven naar een verantwoord saucijzenbroodje. “Samen met de RijnIJssel Vakschool Wageningen, Wageningen UR en Smilde Foods ontwikkelden we de ‘Zócijs’ een onverminderd lekker gebleven saucijzenbroodje met een stevige vulling en knapperig krokant bladerdeeg dat 25% minder vet, 25% minder zout en 25% minder calorieën bevat”, zegt Lex Burki, commercieel directeur Smilde Bakery.

Optimalisatie van dierenwelzijn en ketenefficiency in de kalfsvleesketen
Innovatie, ketenefficiency en dierenwelzijn staan centraal bij de aanpak van VanDrie Group. De wereldmarktleider in kalfsvlees ontwikkelde een vernieuwend concept voor het kalfsvleessegment, waarbij de gehele keten samen innoveert om een aantal innovatieve doelstellingen te realiseren. “Wij zijn van mening dat een collectief aan innovaties meerwaarde heeft ten op zichte van de afzonderlijke innovaties apart. Mede door de integrale aanpak denken wij uniek en onderscheidend actief te zijn in de ontwikkeling van nieuwe standaarden in ketenefficiency en op het gebied van dierenwelzijn”, aldus Henny Swinkels, Director Corporate Affairs. Het totaalconcept richt zich onder meer op: Comfort class vrachtwagens voor het vervoer van dieren met klimaat gereguleerde wagens, preventie van dierziektes en de ontwikkeling van een Dierenwelzijnscode waarmee dierenwelzijn binnen de VanDrie Group kalfsvleesketen een nog belangrijkere plaats inneemt. VanDrie Group is de eerste kalfsvleesproducent die het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming mag hanteren. De inzet van de Dierenbescherming heeft er mede toe geleid dat dierenwelzijn in de kalfsvleesketen van VanDrie Group een nog prominentere plaats heeft ingenomen.

Meer informatie: www.foodvalley.nl/conference

Altijd op de hoogte blijven?