Hoge score klantenonderzoek Echte Bakkers

19 juli 2010

De Echte Bakkers scoren verrassend hoog bij het klantbelevingsonderzoek van Mystery Review, enkelen behalen zelfs een score van 100%.

Vooral de verzorging en vormgeving van het interieur en de presentatie van het assortiment worden door de mystery shoppers als zeer goed beoordeeld.

Het onderzoek vond plaats van 22 mei tot en met 1 juli bij 279 bakkerwinkels van het Echte Bakkersgilde en 22 directe concurrenten door heel Nederland. Een leuk detail is dat de Echte Bakkers in 5 van de 6 categorieën beduidend hoger scoren dan hun concurrenten.

Opvallend promoten
De enige categorie waar lager wordt gescoord is ‘promoties’. Alhoewel dit slechts om 0.2 % gaat, is het toch een punt van aandacht voor de leden van het Echte Bakkersgilde. Een aantal Echte Bakkers maakt te weinig gebruik van de het promotiemateriaal dat het Echte Bakkersgilde aanbiedt. Het advies van veel mystery shoppers is dan ook om meerdere promoties per week te houden. Deze zouden zowel buiten als binnen gepresenteerd moeten worden, duidelijk voorzien van een prijs.

Interesse in de klant
Een vaak genoemde tip voor de medewerkers is: “Zorg voor een open en geïnteresseerde houding naar de klant toe en bied de klant enkele suggesties en/of een promotie aan. Dit zorgt bijna altijd voor extra omzet”. Ook adviseren veel mystery shoppers om de promotie producten op een proefschaaltje te presenteren: “Wanneer een klant iets proeft en het valt in de smaak dan is de kans groot dat hij of zij dit product ook daadwerkelijk koopt”.

Presentatie
Qua assortiment en de presentatie hiervan zit het bij de meerderheid van de bakkers wel goed. De mystery shoppers vinden de producten aantrekkelijk gepresenteerd en ze vinden de producten er lekker vers uitzien. Ook zijn ze erg blij dat de producten met zorg behandeld worden, er een zeer goede hygiëne is en de medewerkers over voldoende productkennis beschikken.

Voor het Echte Bakkersgilde voldoet dit klantbelevingsonderzoek aan de verwachtingen. De Echte Bakkers krijgen dit onderzoek, naast de winkelbeoordelingen, aangeboden door het Echte Bakkersgilde. De Echte Bakker kan zich met dit klantbelevingsonderzoek weer onderscheiden van de concurrenten. Er wordt nog bekeken of dit onderzoek een vervolg krijgt in 2011 en of het mee gaat tellen in de strijd om ‘Beste Echte Bakker’.

Altijd op de hoogte blijven?