Brood Britse supers onder vuur

11 augustus 2010

De Britse supermarktketen Tesco heeft een conflict over een broodcampagne verloren. De Britse Reclamecode Commissie  ondersteunt daarmee de kritiek op instore supermarktbakkerijen.

‘Fresh bread. Baked from sc ratch in our store bakery’, luidde de slogan in Tesco’s advertentie, vrij vertaald: ‘Brood. Vers bereid uit onze eigen bakkerij’. De reclamecampagne kon volgens de commissie niet deugen, omdat slechts 504 Tesco’s een echte bakkerij hebben. De overige 1288 Britse filialen beschikken alleen over bake offovens waarin halffabrikaten worden afgebakken.

De uitspraak van de Reclamecode Commissie is een overwinning voor de Real Bread Campaign, een organisatie die strijdt tegen industriebrood, schrijft de Britse krant The Independent. Brood mag in hun ogen alleen bestaan uit meel, water, gist en zout. Supermarkten geven klanten de impressie dat ze echt brood kopen, terwijl het hier vaak gaat om lang houdbaar industriebrood met allerlei toevoegingen die in de winkels slechts worden afgebakken, aldus Real Bread.

De organisatie verwijst naar de Franse warenwet waar een
winkel zich pas bakkerij mag noemen als alle vijf de stappen van het brood maken er plaatsvinden: deeg maken, rijzen, kneden, vormgeven en bakken. Real Bread eist dat supermarkten op hun broodzakken alle ingrediënten gaan vermelden. Bovendien mogen termen als ‘vers gebakken’ en ‘ambachtelijk’ alleen worden gebruikt als het brood in de eigen winkel, door eigen opgeleid personeel en van ruwe grondstoffen is geproduceerd.

Bron: Distrifood

Altijd op de hoogte blijven?