Alex Stellaard verdubbelt winkelomzet met Bakery Market

Brood by Alex Utrecht-002

Alex Stellaard werkt al vanaf zijn vijftiende in de bakkerij. Hij begon met een kleine winkel, groeide heel groot, moest noodgedwongen opnieuw klein verder en richtte kort voor kerst toch weer een compleet nieuwe bakkerij in.

Hij start zijn loopbaan met een kleine bakkerij op de hoek van de Rijnlaan in Utrecht, waar hij zich jarenlang op honderd vierkante meter weet te redden. In 2007 verhuist hij zijn bedrijf naar een ruimte van tienmaal zo groot op industrieterrein Laagraven bij Nieuwegein. “We hebben daar een van de modernste bakkerijen van Nederland neergezet, waar vrijwel alles computergestuurd verliep en we vijftien ton bloem per week verwerkten. Versbakkerij Stellaard groeide in personeel, wagens, winkels en omzet en werd een begrip in Utrecht en omstreken.”

Helaas kwam voor Stellaard een einde aan dit succes. Het huwelijk met zijn vrouw, die mede-eigenaar is van het bedrijf, loopt stuk en eindigt in een vechtscheiding. Het bedrijf werd verkocht. “Bij de verkoop van het bedrijf heb ik bedongen dat ik één winkel mocht houden: de winkel op Kanaleneiland. Ik was ondertussen met mijn nieuwe partner in Londen geweest en had daar het concept van de bakery markets gezien. Het sprak ons direct ontzettend aan”, zegt Stellaard.

Brood by Alex

Stellaard begint in februari 2015 helemaal opnieuw en noemt zijn bedrijf Brood by Alex. Met behulp van Beko verbouwt hij de winkel ingrijpend en maakt er een Bakery Market van. Het betekent dat de pui over de gehele breedte bestaat uit één lange vitrine. Daarachter staan grote, verrijdbare broodrekken en daar weer achter is de bakker aan het werk. Duidelijk zichtbaar voor de klant gooit hij grondstoffen in de deegkuip, verwerkt de degen op de roestvrijstalen werkbanken en schuift de hele dag door van alles in de oven.

Vanwege een concurrentiebeding mag Stellaard de eerste maanden niet zelf bakken. Zodra de gemaakte afspraken bij de overname van mijn vorige bedrijf kwamen te vervallen, kan Stellaard opnieuw zelf gaan bakken. “Ik had nog geen rijskast of wat dan ook, ben maar zo een beetje gaan rommelen. Al snel maakte ik weer 98 broden per uur en inmiddels verwerk ik drie ton bloem per week.”

Tweefasen brood

In 2016 opent hij een tweede filiaal van Brood by Alex: in de winkel aan de Rijnlaan, waar het allemaal ooit begon. Hij had het pand verkocht aan een vriend onder het voorbehoud dat de winkel teruggekocht mocht kopen als het fout zou lopen. “Aan die afspraken hebben we ons gehouden.” Zoon Marvin en dochter Lianne stappen in de zaak. “Mede daarom heb ik besloten het bedrijf tóch weer iets groter te maken. Al was ik dat eigenlijk echt niet van plan!”

Schuin tegenover de winkel op Kanaleneiland komt medio 2017 het kantoorpand van de Rabobank leeg te staan. Een pand bij de ingang van het winkelcentrum, dat momenteel ingrijpend wordt gerenoveerd: een uitstekende zichtlocatie met een grote glazen pui, waardoor voorbijgangers goed kunnen zien wat er binnen gebeurt. “Ik heb het erop gewaagd en er een bakkerij ingericht”, lacht Stellaard.

“Hier beginnen we om vijf uur ’s ochtends en bakken de hele dag door. Wit- en bruinbrood bakken we vers. Meergranenbroden bakken we in twee fasen: het wordt hier in de bakkerij tot tachtig procent afgebakken en gaat de volgende dag naar de winkels. Daar wordt het per drie of vier stuks afgebakken in de Leventi-oven. Als een broodsoort dreigt op te raken, hebben we binnen acht minuten vers brood op de plank. En een heerlijke geur in de winkel! Het mooie van bakken in twee fasen is dat je het brood meteen kunt snijden. Wij bakken dus eigenlijk vandaag voor morgen.”

Verhaal vertellen

In de bakkerij achter de winkels wordt het luxe brood gemaakt en ook al het kleinbrood. Er staat een deegkuip van 27 kilogram, een rijskast en een oven. “Al het grootbrood maken we nu in de bakkerij”, verklapt Stellaard. “Maar dat maakt de klant niets uit. Als je maar iets aan het doen bent op de werkbank. Je moet echt goed laten zien dat je bezig bent.” Hij merkt dat klanten het fijn vinden dat zij niet meer een winkel in hoeven lopen, maar direct vanuit het gangpad door het winkelcentrum de producten zien liggen en daar ook kunnen bestellen. “Ik heb op deze locatie al twintig jaar een winkel, maar de omzet is meer dan verdubbeld sinds ik hier een Bakery Market heb ingericht.”

Het belangrijkste aandachtspunt voor hemzelf is dat je in een Bakery Market je verhaal vertelt. “Dat is niet ingewikkeld, want je laat gewoon zien wat je doet. Mensen vinden het al fantastisch wanneer je een schep van de zaden laat zien die in een meergranenbrood gaan. Het succes van een Bakery Market schuilt in de transparantie van grondstoffen en bereidingswijze, maar zeker ook in de benaderbaarheid van de vakman”, besluit Stellaard.

Lees ook
Mag je brood kleuren?

Mag je brood kleuren?

Rode, oranje en voor Halloween zelfs zwartgekleurde (hamburger)broodjes onder de naam ‘Black Bun’: je ziet steeds meer verrassende varianten verschijnen op onze klassieke wit of bruin uitziende broden. Maar mag dat ook?

Samen met klanten een eindproduct realiseren in het Rademaker Technology Centre

Samen met klanten een eindproduct realiseren in het Rademaker Technology Centre

Wiep Bergsma is sinds 2011 manager van het Rademaker Technology Centre (RTC). Van jongs af aan heeft hij een passie voor het bakkersvak. Hij volgde verschillende opleidingen in het bakkerijwezen, heeft een bachelor levensmiddelentechnologie gehaald en is Master of Food Management. Wat vindt hij het leukst aan werken bij Rademaker? “Elke dag is anders!”

Grootbroodbakker Van Heeswijk kiest voor service van Ter Haar

Grootbroodbakker Van Heeswijk kiest voor service van Ter Haar

Voor veel bakkers is hij onmisbaar: de bollenrijskast. Een van de partijen waar je terechtkunt voor zo’n bollenkast, is Ter Haar bakkerijmachines uit Nijverdal. “De klant is bij ons koning”, vertelt mede-eigenaar Albert ter Haar. En dat kan Rob Soeterboek van Bakkerij van Heeswijk beamen.