Trots

3 maart 2015

Deze week heb ik de allereerste presentatie van mijn dochter bijgewoond. Ze moest samen met haar vriendin het profielwerkstuk presenteren waaraan ze een dik half jaar hadden gewerkt. Het hele weekend werd er geoefend en er is een mooie presentatie voorbereid. Er was een grote groep belangstellenden tijdens de presentatie. Het ging heel goed. Als vader ben je dan natuurlijk erg trots.

Ik realiseerde me weer hoe belangrijk opleiding is. Kennis vergaren, je doelen behalen en ervaring op doen. Als je school eenmaal hebt verlaten en in de praktijk aan de slag gaat, zie je dat er minder aandacht komt voor scholing. Toch is het in deze snel veranderende bakkerijmarkt belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Ook al is het kennisverschil tussen hoog en laag opgeleiden de laatste jaren sterk verminderd. Als je in het verleden meer had gestudeerd, wist je meer en dit gaf een voordeel op de arbeidsmarkt en in de onderlinge arbeidsverhouding.

De tijd dat alléén kennis zorgt voor een voorsprong, is voorbij. Alle informatie is voor iedereen in een handomdraai beschikbaar door de komst van Google. Medewerkers en collega’s weten net zoveel als jij, en misschien nog wel meer. Het goed omgaan met kennis zoeken, is bijna net zo belangrijk geworden als het zelf hebben van kennis. Op scholen worden leraren gecorrigeerd door leerlingen die in de les gebruik maken van internet.

Ondanks dat de verschillen kleiner zijn geworden en iedereen via internet snel over kennis kan beschikken, is het goed om jezelf verder te blijven ontwikkelen. Ook na twintig jaar ondernemerschap is er nog voldoende te leren. De tijd die je aan studie besteedt, verdient zich dubbel en dwars terug. Dit wordt vaak onderschat. Door een opleiding of cursus te volgen naast je baan, neem je de tijd om jezelf verder te ontwikkelen. Je ontmoet nieuwe mensen. Vooral deze nieuwe contacten zijn goud waard. Wissel ervaringen uit en wees nieuwsgierig. Het is vooral de ervaring die telt.

  • Durf jezelf weer eens uit te dagen. Dit maakt je trots!
 
  • Paul van Rossum
  • Retail Challenge
  • Altijd op de hoogte blijven?