Traditie!

13 oktober 2015

Veranderingen in de retail gaan erg snel. Veel retailketens weten hier niet goed mee om te gaan. Als er slechte resultaten zijn of als er behoefte is aan nieuwe impulsen, wordt al snel de top van het bedrijf ‘gewisseld’. Afgelopen periode was dit het geval bij Blokker, V&D, Hema, C&A, Ziengs en bij nog veel meer organisaties met winkels. De nieuwe top moet een andere koers uitstippelen om succesvol te blijven of de weg omhoog weer te vinden. De eerste 100 dagen van de nieuwe top zijn het gemakkelijkst. Inventariseren wat er allemaal mis is, de verliezen uit het verleden nemen, een rapport maken over hoe het wel moet en dan weer volle kracht vooruit. Je weet alleen nooit of de genomen maatregelen gaan werken. Er komt in ieder geval verandering en de toekomst zal uitwijzen of de nieuwe koers de juiste is.

Als kleine bakkerijondernemer is het niet mogelijk om ‘de top’ te wisselen omdat je vaak zelf die top vormt. Hoe moeilijk is het dan om alle ontwikkelingen te volgen en hier tijdig op in te spelen. Veranderen is moeilijk. Dat merk je al bij het slapen gaan. Ga maar eens een keer aan de andere kant van het bed liggen! Je ervaart dan hoe moeilijk het is om in slaap te komen. Een verandering die voor je gevoel niet veel voorstelt, maar toch oh zo moeilijk. Maar zijn veranderingen wel noodzakelijk?

Al 10 jaar lang kook ik elke maand met een groep vrienden en maken we ieder jaar een culinaire trip. Vriendschap, genieten en inspiratie zijn onze drijfveren. Dit jaar zijn we naar Kreta gegaan. Vijfentwintig jaar geleden ben ik hier ook een paar keer op vakantie geweest. Het lijkt wel of de tijd er heeft stil gestaan. De bakker, de slager, de supermarkt, het café: alles is nog hetzelfde. Wat zijn de mensen aardig! Wat een service! Het draait hier niet om grote veranderingen, maar om behoud van ambacht en traditie. En wat is daar mis mee? De meeste kleine bakkerijen hebben een lange traditie en producten met een verhaal. Hiermee hebben zij een grote voorsprong op ketens. De klant wil eigenlijk niets meer dan een topproduct met de smaak van vroeger én een goede service.

Volgens mij heeft Playboy ook de top heeft gewisseld. Ik las vandaag in de krant dat zij hun strategie wijzigen. De modellen geven zich niet meer volledig bloot. Ik ben erg benieuwd of deze verandering een succes wordt. Ik houd het in ieder geval liever bij traditie…

Altijd op de hoogte blijven?