Teleurstelling!

6 januari 2015

Als eerste wil ik natuurlijk iedereen een gezond, gelukkig en succesvol 2015 wensen! Op 1 januari staan alle klokken weer op 0. Het budget is gemaakt en het is net of we weer helemaal opnieuw kunnen beginnen. De praktijk is echter heel anders. Op 1 januari start gewoon weer een nieuwe week met vaak dezelfde uitdagingen als de week ervoor. Het plannen van de te verwachten verkopen in de winkel blijft voor elke bakker elke dag weer een enorme uitdaging. En eigenlijk ben je altijd teleurgesteld. Teleurgesteld als je aan het einde van de dag veel over hebt, maar ook teleurgesteld als je te vroeg was uitverkocht. Elke dag is weer anders en dit maakt het vak zo boeiend en spannend.

De vooruitzichten van de economie zijn beter dan de afgelopen jaren en hier wilt u natuurlijk ook van profiteren. Het is dan goed om komende periode de tijd te nemen om een goede langere termijnplanning voor uw bedrijf te ontwikkelen. Beantwoord vragen als: Waar sta ik over 3 tot 5 jaar? Hoe ga ik met de marktontwikkelingen om? Wat zijn de trends en hoe speel ik hier op in ? Wat doe ik wel en wat doe ik niet? Enzovoort. Zo maar wat vragen waar vaak geen helder antwoord op gegeven kan worden. Als ú het al niet weet, hoe kan het bedrijf dan over 10 jaar nog succesvol zijn!?

Bij de start van het bedrijf heeft u vast een ondernemersplan gemaakt waarin deze vragen aan de orde zijn gekomen. Dit plan vormt de leidraad voor de onderneming in de beginjaren. Waarom werkt u dit plan niet jaarlijks bij en deelt u het met collega’s? Of nog beter: laat collega’s meedenken over de plannen voor de toekomst en werk ze samen uit! Zo krijgt u meer draagvlak voor het toekomstig beleid en creëert u duidelijkheid. Dit voorkomt teleurstelling. Want met teleurstellingen kunnen we eigenlijk maar slecht omgaan.

Veel succes komend jaar!

Altijd op de hoogte blijven?